Fagligheden i gymnasiet har flyttet sig
Danske gymnasieelever er blevet væsentlig bedre til at arbejde med matematisk modellering, men væsentlig ringere til de grundlæggende færdigheder inden for matematik.
Ligeledes er gymnasieeleverne blevet væsentlig bedre til danskfaglig mundtlighed og at vurdere oplysningers troværdighed, mens deres evner til funktionelt skriftsprog og danskfaglig læsning er væsentlig ringere. Sådan lyder i hvert fald skudsmålet fra 630 gymnasielærere, der medvirket i en stor kortlægning af udviklingen i gymnasieelevernes faglighed fra 1968 til i dag.
Markant forandret faglighed
Undersøgelsen er netop blevet offentliggjort af Børne- og Undervisningsministeriet og er udført af et stort hold forskere fra Syddansk Universitet i samarbejde med Teknologisk Institut og fire ekspertgrupper nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet.
I forbindelse med projektet har man analyseret både undervisningsbeskrivelser, eksamenssæt, eksamensopgaver og elevopgaver 50 år tilbage i tiden og gennemført spørgeskemaundersøgelser med både undervisere i grundskolen, på gymnasierne og videregående uddannelser.
- Hidtil har vores vurderinger af fagligheden i gymnasiet i høj grad været baseret på enten karaktergennemsnit eller anekdoter og hypoteser. Med vores undersøgelser får vi et solidt grundlag for at vurdere fagligheden og derfor også for at diskutere, hvad vi vil med fagligheden i gymnasiet. For mig er det vigtigt at prioritere den kedelige konklusion, at vi ikke kan sige, om elevernes faglighed er bedre eller dårligere nu end for 50 år siden, men den er markant forandret, siger professor Ane Qvortrup fra Institut for Kulturvidenskaber fra SDU.
Behov for åben dialog
Hun understreger, at den manglende mulighed for at konkludere noget entydigt om faglig fremgang eller tilbagegang langt fra betyder, at arbejdet er spildt. Tværtimod ligger der en kæmpe værdi i de solide og nuancerede analyser af elevers faglighed, som kan danne grundlag for en kvalificeret dialog mellem gymnasier, aftagere, politikere og andre interessenter om, hvilken faglighed(er) der skal prioriteres i gymnasieskolen i fremtiden:
- Der er stort behov for på samfundsplan at tage en åben dialog om, hvad vi vil med de forskellige fagligheder i dag; hvad skal man kunne, når man bliver færdig med gymnasiet? Måske er det en god prioritering, at eleverne styrkes i deres matematisk modellering, og så bliver mindre stærke på deres grundlæggende færdigheder? Der er stort behov for at tale om faglighed på tværs af gymnasier og forskellige aftagere. Det er ikke længere spor entydigt, hvor eleverne søger hen efter gymnasiet, så dialogen er mere aktuel end nogensinde, siger Ane Qvortrup.
De største forskelle
Endelig konkluderer undersøgelsen, at de mest markante forskelle på nutidens gymnasieelever og fortidens er, at man i dag arbejder mere akademisk med referencer, faglige begreber og metode, har langt bredere formidlingskompetencer, og har mere fokus på den personlige dimension; at eleverne kan arbejde mere diskuterende og med en personlig stemme i teksterne.
Læs meget mere om projektets kortlægning af fagligheden i gymnasiet her: https://www.uvm.dk/publikationer
Projektets arbejde med og konklusioner på fagligheden i gymnasiet bliver udfoldet og debatteret yderligere, når SDU 23. marts holder konferencen ”Ekspertundersøgelse af fagligheden i gymnasiet” på SDU i Odense. Se mere om konferencen i vedhæftede link.
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Syddansk Universitet
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Bæredygtighed er i centrum på ny fælles udstilling mellem to universiteter26.4.2024 13:46:38 CEST | Pressemeddelelse
I denne uge ser en ny udstilling dagens lys. Den hedder Sund Fremtid og handler, om at man vil sætte fokus på sundhedsforskning i krydsfeltet mellem klima, bæredygtighed og sundhed.
SDU-forskere vil udvikle nyt supermateriale til robotter24.4.2024 08:31:55 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt europæisk forskningsnetværk arbejder forskere fra bl.a. Syddansk Universitet på at udvikle bløde materialer til robotter, som kan ændre form og struktur ved hjælp af magnetisme. Det kan f.eks. bruges til robotfødder og gøre robotterne væsentligt bedre til at bevæge sig på forskellige underlag, ligesom det vil kunne forbedre gribere på industrirobotter.
Tekstbeskeder skal hjælpe borgere mellem 55 og 80 år med at reducere alkoholforbruget22.4.2024 14:00:14 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt projekt vil forskere teste, om beskeder fra en app kan virke som motivation til at drikke mindre.
SDU får ny psykologiuddannelse i Esbjerg19.4.2024 10:19:14 CEST | Pressemeddelelse
Nu er det officielt, at Syddansk Universitet fra sommeren 2025 starter en ny uddannelse i psykologi på campus i Esbjerg. Så nu skal der gøres klar, så 75 studerende kan starte op næste år. Det er et resultat af et stærkt samarbejde mellem Education Esbjerg og SDU og med stor opbakning fra Esbjerg Kommune, lokale fonde og erhvervslivet.
Hvordan hjælper vi dem, der ikke selv kan få børn?17.4.2024 11:38:16 CEST | Pressemeddelelse
Professor Jens Fedder har i 40 år forsket i fertilitetsbehandling. Han giver os her et indblik i fertilitetsbehandlingens historie og udvikling - og perspektiver og muligheder i fremtiden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum