Faglig passion og professionalisme udløser pris til folkeskolelærer

Michael Andersen fra Askov-Malt Skole modtager Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris 2022 vest for Storebælt.

På Askov-Malt Skole i Askov har natur- og teknologilærer Michael Andersen i mange år arbejdet passioneret for at gøre nogle af de små fag store og gøre eleverne interesserede i det naturvidenskabelige.

Det har han bl.a. gjort ved at lave en rugemaskine til kyllinger, som via et webkamera giver eleverne mulighed for at følge livets udvikling 24 timer i døgnet fra deres egen computer derhjemme. Mens børnene er vidne til, at liv bliver til, lærer de samtidig om bl.a. biologi, forplantning, matematik og fysik.

For Michael Andersen handler undervisningen om at tilrettelægge autentiske undervisningsforløb, som kan pirre så mange elever som muligt, og som kan give dem en forståelse for det naturvidenskabelige sprog.

For sin passionerede undervisning og sin innovative tilgang til at introducere videnskabens sprog for eleverne modtager Michael Andersen nu Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris 2022 vest for Storbælt.

»Jeg er meget stolt over at modtage så voldsom en anerkendelse, men jeg modtager også prisen som repræsentant for mine kollegaer i faget. Vi er mange lærere, der brænder for det her felt, og som arbejder for at gøre eleverne nysgerrige. Så er det fantastisk, at vi med en sådan pris kan kaste lidt rockstjernestøv over natur- og teknologifagene,« siger Michael Andersen.

Med prisen fra Novo Nordisk Fonden følger 250.000 kr. De 50.000 kr. er en personlig hæderspris, mens de 200.000 kr. går til skolen og skal bruges til at udvikle den naturfaglige undervisning.

Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturfaglig undervisning i grundskolens indskoling og mellemtrin og er opdelt i en pris vest for Storebælt og en pris øst for Storebælt. Læs mere om prismodtageren øst for Storebælt her.

Inkluderende undervisning
Michael Andersens tilgang til undervisningen sigter mod at ramme bredt.

Det illustreres godt af den undervisningsform, som han har været med til at implementere inden for de naturfaglige fag på Askov-Malt Skole.

I stedet for traditionelt opdelt undervisning i klasserne bliver alle elever på årgangen undervist i de samme fag samtidig, således at lærerne kan åbne døren mellem klasserne og give eleverne en undervisnings-tour-de-force med to lærere. Undervisningen foregår også i perioder på tværs af årgangene og med invitation af venskabsklasser.

Denne tilgang til inkluderende undervisning rækker også ud over klasserne og skolen og rammer bredt i Vejen Kommune med forskellige naturfagsaktiviteter for elever på tværs af skolerne.

Netop tilgangen med at inddrage alle elever i undervisningen kommer også til udtryk i de tanker, som Michael Andersen gør sig omkring brugen af den del af prisen, som tilfalder Askov-Malt Skole.

»Pengene skal bruges til noget, som vi skal lave i fællesskab for hele skolen. Det skal være en fællesoplevelse inden for natur- og teknologifagene; en oplevelse, der skal bringe os ud til noget, som kan give os et ordentligt naturfagligt boost. Derudover drømmer jeg også om, at vi kan bruge nogle af pengene på at styrke skolens læringsmiljøer og muligheder for undervisning inden for biodiversitet,« siger han.

Løfter både elever og kollegaer
På Askov-Malt Skole er skoleleder Christian Dünne meget glad for at have en kapacitet som Michael Andersen på lærerværelset.

Han fortæller, at det er velfortjent, at Michael Andersen får anerkendelse for sit arbejde. Det er børnene, som kommer i første række, og selvom de fleste lærere har det sådan, mener Christian Dünne alligevel, at Michael Andersen gør en særlig indsats, for at børnene skal opleve skolen og natur- og teknologifagene som sjove, spændende, nærværende og udfordrende.

»Michael er meget ydmyg omkring sin egen rolle, men han er i den grad med til at udvikle skolen og bidrage til, at den bliver endnu bedre. Michael er en teamplayer, der sammen med sine kollegaer arbejder for skolens bedste og altid har fokus på at videndele med kollegaerne på både skolen, men også i Vejen Kommune. Det smitter af på eleverne, men også på kollegaerne, som bliver løftet af at have en kollega som ham,« siger Christian Dünne.

Om Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris

Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris er målrettet engagerede og dygtige lærere i faget Natur og Teknologi. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturfaglig undervisning i grundskolens indskoling og mellemtrin.

Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; en til en lærer øst for Storebælt og en til en lærer vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 250.000 kr. bestående af en personlig hæderspris på 50.000 kr. og 200.000 kr. til skolen. Andelen, som tilfalder skolen, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning (for eksempel indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler/udeområde, ekskursioner eller efteruddannelse).

Prisen uddeles til en lærer efter indstilling fra dennes skoleleder eller skolebestyrelse.

Du kan læse mere om prisen her.

Charlotte Druseberg, Grant Manager , Novo Nordisk Fonden, tlf. 3527 6565

Christian Mostrup, pressechef, Novo Nordisk Fonden, tlf. 30674805.

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond etableret i 1924, der støtter videnskabelige, humanitære og sociale formål. Fondens vision er at forbedre menneskers sundhed og samfundets samt planetens bæredygtighed, og den arbejder ud fra en mission om at fremme forskning og innovation inden for forebyggelse og behandling af kardiometabolske og infektionssygdomme, samt bidrage til udviklingen af viden og løsninger, der understøtter den grønne omstilling af samfundet.