Faglært tørke i Europa

Flere lande med Tyskland i spidsen har historisk lav ledighed og den europæiske arbejdsstyrke forventes at falde med 12 millioner personer frem mod 2030. Det er et klart signal om, at vi skal øge uddannelsen af faglærte herhjemme, mener fagforbundet Dansk Metal.

Op til Finanskrisen hentede danske virksomheder meget arbejdskraft fra andre europæiske lande. Men den arbejdskraftreserve bliver markant mindre de kommende år. Ifølge en ny analyse fra Dansk Metal vil andelen af personer i den arbejdsdygtige alder i den samlede europæiske befolkning falde fra 63,3 procent i 2016 til 59,5 procent i 2030.

”Det betyder altså næsten 12 millioner arbejdsdygtige europæere, som vi kan pille ud af regnskabet over de kommende år. Det siger sig selv, at det bør få de enkelte europæiske lande – herunder også Danmark – til at overveje nøje, hvordan vi sikrer kvalificeret, faglært arbejdskraft til årene, der kommer. Og her er der altså kun én holdbar løsning, og det er mere uddannelse”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Det er især lande som Tyskland, Spanien og Polen, der vil opleve en markant tilbagegang på henholdsvis 2,7 millioner, 1,5 millioner og 2,9 millioner personer i aldersgruppen 18-65 år frem til 2030. Særligt Tyskland står over for en markant udfordring, hvor gruppen af personer i den arbejdsdygtige alder forventes at falde fra 64 procent af befolkningen i 2015 til 59 procent i 2030. I Danmark er tendensen den samme som i resten af Europa, men i modsætning til for eksempel Tyskland sker der ’kun’ et fald fra 62 procent til 60 procent.

”Det er alvorligt, fordi vi allerede ser de første tegn på begyndende flaskehalse på det danske arbejdsmarked. Hvor det tidligere har været muligt at importere arbejdskraft til danske virksomheder, bliver det nu sværere og sværere. Vi står altså med et punkteret dæk, hvor luften stille og roligt siver ud, og vi kan snart ikke finde flere lappegrejer”, siger Thomas Søby.

Arbejdsløsheden i Danmark er 3,8 procent, hvilket er lavere end det europæiske gennemsnit på 4,9 procent. I Tyskland er ledigheden til gengæld 2,6 procent, hvilket er historisk lavt.

”Den lave tyske ledighed er jo et tydeligt bevis på, at også det tyske arbejdsmarked er under pres. Hvis vi skal undgå et stort kompetence-mismatch i Danmark, så skal vi i den grad i gang med at løfte ufaglærte medarbejdere til faglært niveau. Nu skal vi udnytte de muligheder, som den seneste trepartsaftale og forårets overenskomst på industriens område har skabt for at få flere på voksen-, videre- og efteruddannelse. Det er et fælles ansvar”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Se hele analysen ”Pres på arbejdsmarkedet i Europa” her.

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071.

Jens Dissing Munk, pressechef i Dansk Metal, telefon 30178874.