Fagforeningsformand drømmer om langt mere fritvalg i overenskomster

De privatansatte lønmodtagere skal i langt højere grad selv bestemme, om de vil have mere i løn, mere i pension, flere fridage eller mere efteruddannelse. HK/Privat vil ved de kommende overenskomstforhandlinger arbejde for at lave overenskomsternes fritvalgskonto om til en decideret ”arbejdslivkonto”, så man selv kan vælge alt efter sit eget behov.
Lønmodtagerne bør gå efter at få fordoblet fritvalgskontoen endnu engang ved de kommende overenskomstforhandlinger, så den enkelte kan vælge efter sit eget behov, lyder det fra HK/Privat-formand Simon Tøgern. Foto: Jeppe Carlsen

Langt mere frit valg. Det er drømmen hos Simon Tøgern, formand de privatansatte HK-medlemmer, når han på vegne af sine medlemmer skal forhandle ny overenskomst efter nytår. På HK/Privats ordinære kongres i Kolding, der løber af stablen i denne weekend og frem til på tirsdag, gjorde Simon Tøgern det klart, at lønmodtagerne efter hans opfattelse bør gå efter at få indbetalt ”markant mere” på den såkaldte fritvalgskonto.

I dag får lønmodtagerne på en lang række overenskomst indbetalt fire procent af lønnen på en konto, som de kan bruge efter eget ønske. Men den andel skal være endnu større, lød det fra formanden for de 110.000 medlemmer af HK/Privat. Samtidig vil han have udvidet, hvad kontoen skal kunne bruges til, så den bliver til en reel ”arbejdslivskonto”:

- Vi er forskellige - og vi har forskellige behov på forskellige tidspunkter i vores liv. I HK/Privat skal vi være med til at udvikle fritvalgskontoen til at være en ”arbejdslivskonto” - en ordning, hvor vi via de kollektive overenskomster sikrer den enkelte større frihed, lød det fra Simon Tøgern i sin beretning på kongressen:

- ’Vil jeg have penge her og nu, eller når jeg skal på pension? Er det frihed her og nu, eller er det mere frihed til at efteruddanne sig?’ Det skal vi ikke som fagforening afgøre. Det skal arbejdsgiverne slet ikke afgøre. Det skal den enkelte!

Konto skal fordobles igen
Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 blev fritvalgskontoen fordoblet fra to til fire procent, som i dag kan bruges til enten at indbetale mere på pensionen, få udbetalt i forbindelse med ferie eller købe senior- og børneomsorgsdage. For Simon Tøgern er drømmen, at kontoen fremover også skal kunne bruges til at købe flere fridage samt til at købe sig efteruddannelse, hvis de eksisterende efteruddannelsesrettigheder allerede er opbrugt:

- På baggrund af medlemmernes knap 20.000 input og vores TR-træf om OK20 i juni, så er der ét krav, som nærmest bliver sagt i kor. Mere på fritvalgskontoen. Markant mere. Det er det krav, vi skal gå forrest med i forhold til CO-industri og i forhold til den øvrige fagbevægelse, slog Simon Tøgern fast fra talerstolen.

Ifølge HK/Privats formand skal fritvalgskontoen suppleres af andre krav. Men det bør kunne finde bred opbakning på tværs af fagbevægelsen, mener Simon Tøgern:

- Vi  kollektivet  skal sikre rettighederne og rammerne. Men det er op til den enkelte at fylde ud; at vælge det, der passer bedst til ens liv.

Presseansvarlig i HK/Privat Troels Gadegaard Frølich: tlf. 26 58 80 43 / 44tgf@hk.dk.

Billeder

HK/Privat er den største sektor i HK Danmark. Vi er cirka 110.000 medlemmer, og sammen med sektoren HK HANDEL(butiksområdet) dækker vi alle HK’ere på det private arbejdsmarked.

Vores vigtigste opgave er at sikre medlemmerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det gør vi dels gennem overenskomster, som vi har omkring 1.100 af, dels gennem faglig og juridisk hjælp, hvis et medlem kommer i klemme på sin arbejdsplads.

Et godt arbejdsmiljø og ordentlige muligheder for efter- og videreuddannelse er to af vores andre kerneopgaver.

Den største medlemsgruppe er de administrative HK’ere, som tager sig af alt fra økonomi og regnskab til ekspedition og booking af fx møder. Derudover består medlemmerne af en række andre store faggrupper som laboranter, grafikere, tandklinikassistenter og lægesekretærer, callcenter-medarbejdere og it-medarbejdere. Samt af mange mindre faggrupper som speditører, kasinodealere, forsikrings- og bankansatte og sagsbehandlere.