Fagforeningerne og de dyre adresser

Sankt Annæ Plads, en eksklusiv adresse i København, hvor LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører bor. Men det er også en adresse, hvor sygeplejerskernes, jordemødrenes og maskinmestrenes fagforeninger holder til, og man kunne måske spørge sig selv, om mindre ikke kunne gøre det?

Find-a-kasse-priser.dk har i denne artikel undersøgt, hvor de danske fagforeninger har hovedkontor, og om disse adresser er i øjenhøjde med deres medlemmer. For som Martin Thorborg spørger i et Facebook opslag: ”Hvorfor er det at fagforeninger altid skal bo med havudsigt?”.

Dette er et uddrag af den samlede artikel som findes her.

LEGO-arvinger, milliardærer, ambassadører og sygeplejersker

Sankt Annæ Plads er kendt som en af de dyreste adresser i København, og vil du bo i området vil en lejlighed hurtigt koste dig 15-20 millioner. Her er det kun LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører der har råd til at bo.

På Sankt Annæ Plads finder man dog også en bred vifte af fagforeninger, som har valgt at placere deres hovedkontor på denne umiddelbart dyre adresse.

På Sankt Annæ plads har følgende fagforeninger til huse:

• Maskinmestrenes Forening
  • Dansk Sygeplejeråd
  • Jordemoderforeningen

Et par hundrede meter derfra, ved porten til Amalienborg, finder vi også Tandlægeforeningen, som har til huse i en smuk gammel bygning.

Havudsigt hitter

Den kendte iværksætter Martin Thorborg, er ikke den eneste der har lagt mærke til det. Mange af de danske fagforeninger har nemlig en rigtig god udsigt, gerne til havet.

På Kalvebod Brygge, Islands Brygge og Kalkbrænderihavnen i København finder vi f.eks. en række fagforeninger, som alle har en lækker udsigt på adresser, der sandsynligvis også ligger i den dyre ende.

BUPL har eksempelvis et godt placeret domicil på Kalkbrænderihavnen i København samt på kystvejen i Aarhus.

Også Fagbevægelsens Hovedorganisation har fundet vej til vandet med en lækker adresse på Islands Brygge 32D, København S.

Lægerne bor flottest

Lægeforeningen slår dog alle andre med deres placering i Domus Medica, et adeligt palæ et stenkast fra Kastellet i København. Palæet som vist på Google Street View ses herunder.

Billeder af de øvrige fagforeningers hovedkontorer findes i den fulde artikel.