Kost og ErnæringsforbundetKost og Ernæringsforbundet

Fagforbund: Køkkenpris bør få politikere i tænkeboks

Kost og Ernæringsforbundet samt FOA håber, at Køkkenprisen 2022 kan få politikere til at genoverveje planer for madproduktion på Nyt Hospital Nordsjælland

Køkkenprisen 2022 går i år til et hospitalskøkken, der ikke kan fortsætte sin stærke indsats for patienterne i fremtiden. For når Nordsjællands Hospital i Hillerød lukkes, og alt flyttes til Nyt Hospital Nordsjælland, lukker man også ned for egenproduktionen af mad og måltider til patienter. I dag bidrager køkkenet på Nordsjællands Hospital i Hillerød med stærk faglighed, solid ernæringspleje og veltilberedte måltider. Og den stærke indsats blev i går hyldet med Køkkenprisen 2022. Men samtidig vender politikerne det blinde øje til alle de kvaliteter, man giver afkald på, når man ikke vil flytte produktionen til Nyt Hospital Nordsjælland, mener de to fagforbund Kost og Ernæringsforbundet og FOA.

For Nyt Hospital Nordsjælland er udelukkende indrettet med et modtagerkøkken, der kan modtage mad udefra, og der er ingen konkrete planer om at etablere en produktion på det nye sygehus. Kost og Ernæringsforbundet samt FOA håber, at prisen derfor kan få politikerne tilbage i tænkeboksen og genoverveje planerne for madproduktionen på Nyt Hospital Nordsjælland.

- Det er næsten tragikomisk, at Køkkenprisen i år går til et hospitalskøkken med en udløbsdato. Køkkenet og de ernæringsprofessionelle bidrager i dag med en tårnhøj kvalitet, der understøtter og muliggøre dyre medicinske behandlinger og afgørende rehabiliteringsforløb, og i går fik det et guldstempel, der beviser dette. Alt det skyller vi ud med badevandet, så længe vi ikke vil have produktionskøkkenerne på Nyt Hospital Nordsjælland, siger Michael Allerup Nielsen, næstformand i Kost og Ernæringsforbundet samt medlem af juryen bag Køkkenprisen 2022.

Michael Allerup Nielsen understreger, at det ikke er for sent at ombestemme sig og etablere et produktionskøkken på Nyt Hospital Nordsjælland:

- Det vil være kortsigtet at afvise et produktionskøkken alene fordi, man ikke fik det tegnet med i første omgang, siger han.

Hos FOA undrer man sig også over, at ernæring og herunder madproduktionen ikke er tænkt ind i det nye hospitals design eller strategi:

- Velsmagende, sund og frisk mad på hospitalerne er centralt for, at patienterne kan modtage den rette behandling og komme hurtigere til kræfterne. Det skaber trivsel og kortere indlæggelsestider. Derfor er det også helt uforståeligt, at Region Hovedstaden ikke vil sikre et produktionskøkken på det nye Nordsjællands hospital, men planlægger at få mad udefra. Jeg troede, at ideen med de nye superhospitaler var at skabe fremskridt for patienter og personale. Ikke det modsatte, siger Pia Heidi Nielsen, formand for kost- og servicesektoren i FOA.

Tenna Hjortnæs, pressechef i Kost og Ernæringsforbundet: 41 59 44 46
Claus Walter, presserådgiver i FOA: 46 97 23 20

Information om Kost og Ernæringsforbundet

Kost og Ernæringsforbundet
Holmbladsgade 70

4080 3657

Kost og Ernæringsforbundet er fagforening og interesseorganisation for ernæringsprofessionelle.

Følg pressemeddelelser fra Kost og Ernæringsforbundet

Flere pressemeddelelser fra Kost og Ernæringsforbundet