Fagbevægelsen: Varm velkomst til ny varmecheck i en krisetid

Regeringen har med en række partier i dag indgået en ny aftale om en forhøjet varmecheck på 6.000 kr. Derudover sikres hjælp til flere end aftalen fra februar. ”Stor ros til regeringen og de øvrige partier for at lytte, vise handlekraft og hjælpe flere af dem, der bliver særligt hårdt ramt af krisen” udtaler Lizette Risgaard, formand for FH.

Krigen i Ukraine kan mærkes på flere fronter, og i sidste uge efterlyste Fagbevægelsens Hovedorganisation mere hjælp til flere danskere.

I dag har et politisk flertal så besluttet, at tilføje yderligere 1 mia. kr. til aftalen fra februar.

Varmechecken forhøjes til 6.000 kr. fra de oprindelige 3.750 kr., og dertil hæves indkomstgrænsen til 650.000 kr. fra 550.000 kr., så omkring 100.000 flere husstande får adgang til ordningen. Derudover afsættes 100 mio. kr. ekstra til kommunernes hjælp til økonomisk vanskeligt stillede, samtidig med at den ordning forlænges til også at dække næste vinter.

”Jeg er meget tilfreds med den nye aftale. Den forfærdelige krig i Ukraine rammer først og fremmest ukrainerne. Men mange danskere bliver også ramt, og der er en gruppe med lave indkomster, der rammes særligt hårdt af de stigende priser. Her er der brug for hjælp for at få enderne til at mødes, når regningerne skal betales,” siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard.

Danske lønmodtagere mærker allerede nu krisen i form af stigende priser på energi og fødevarer. Faktisk viser beregninger fra FH, at en gennemsnitlig husstand kan opleve, at deres årlige udgifter vil stige med mere end 15.000 kr., hvis prisstigningerne fortsætter som nu.

Særligt lavindkomstfamilier er sårbare, fordi de bruger en større andel af deres indkomst på mad og energi. De stigende priser og sårbarheden er et stort problem, forklarer Lizette Risgaard:

Husholdninger med gasfyr risikerer at blive ramt uforholdsmæssigt hårdt. Priserne på gas er nemlig steget særligt meget. Samtidig kan nogle arbejdspladser også være udfordrede både på grund af store stigninger i vare- og energipriser, og hvis der fx skulle opstå egentlig mangel på gas.

FH har derfor også efterlyst hurtigere energiplanlægning i kommuner og tilskud til varmepumper, jordvarme eller fjernvarme. Allerede i 2020 fremlagde FH en Helhedsplan for en retfærdig grøn omstilling, hvor gasfyr skulle udfases af klimahensyn.

”På den lidt længere bane skal vi blive uafhængige af russisk gas. Ikke kun af klimahensyn, men også for at gøre lønmodtagere og virksomheder mindre sårbare over for kriser som denne. Og det har regeringen heldigvis også allerede slået fast”, påpeger Lizette Risgaard.

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.