Fagbevægelsen: Skriv under for at bevare store bededag

Det er komplet utilstedeligt og uretfærdigt, at regeringen vil frarøve lønmodtagerne frihed og lønkroner. I dag lancerer fagbevægelsen en bred og tværpolitisk underskriftindsamling, så alle danskere får mulighed for at sende et klart signal til regeringen om store bededag.

Forhåbningerne til en bred regering var store. Men vi må konstatere, at den ikke kunne være kommet dårligere fra start.

”Forslaget om at afskaffe store bededag er et overgreb på lønmodtagerne, hvor man tager frihed fra nogle og helligdagsbetaling fra andre.

Det er en klokkeklar forringelse af vilkårene og et eklatant brud med den måde, vi regulerer arbejdstiden i det her land på,” siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Efter præsentationen af forslaget i sidste uge har både FH-formanden og formænd/forkvinder for en række af landets største fagforbund fremsat massiv kritik i et forsøg på at råbe regeringen op.

Send en klar besked til regeringen

Men det har hidtil været for døve ører åbenbart. Derfor har en samlet fagbevægelse i dag besluttet at sætte gang i en bred og tværpolitisk underskriftsindsamling, hvor alle danskere kan sende en klar besked til regeringen.

”I FH taler vi på vegne af 1,3 millioner lønmodtagere. Men regeringen har ikke lyttet hverken til os, biskopperne eller de øvrige partier på Christiansborg og fortsætter med ultimatummer og korte frister. Derfor føler vi nu, at vi er nødt til at tage næste skridt.

Vi opfordrer alle – uanset, hvad man har stemt, eller hvor man bor – til at skrive under på, at store bededag skal bevares. Regeringen kan ikke bare sætte alle normale aftaler ud af kraft,” siger Lizette Risgaard.

Samtidig opfordrer en samlet fagbevægelse til en folkeafstemning om afskaffelsen af store bededag.

Grund til at trykke på alle alarmknapper

Oprindeligt hævdede regeringen, at det ikke er i strid med den danske model at fjerne en fridag. Det har den indrømmet nu, og der er grund til at trykke på alle alarmknapper, når en regering med åbne øjne frarøver lønmodtagerne et gode, de har forhandlet sig til med deres arbejdsgivere.

”Som om det ikke var slemt nok, har regeringen gjort det klart, at den vil bruge sit flertal til at haste lovforslaget igennem. Officielt for at tage hensyn til fagbevægelsen. Hvis det er en vennetjeneste, er det ikke én, vi er interesserede i.

Det her er det grelleste og mest skrækindjagende angreb på vores arbejdsmarked, jeg har oplevet i min tid i fagbevægelsen. Og hvis vi ikke siger fra nu, hvad tager de så næste gang? Skærtorsdag? Eller en feriedag?

Det er umuligt at sige, hvor politikerne vil stoppe. Hvis de da nogensinde vil stoppe,” siger Lizette Risgaard.

Du kan være med til at råbe politikerne op og bevare store bededag ved at skrive under på www.bevarstorebededag.dk.