Fagbevægelsen: Regeringen sætter den rigtige retning

Regeringens reformudspil ’Danmark kan mere I’ peger i den helt rigtige retning, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard. Hun lægger vægt på, at det er en samlet pakke, der sætter ind på de vigtige dagsordner: Uddannelse, klima, innovation og et stærkere arbejdsmarked.

’Udspillet er ambitiøst, effektivt og retfærdigt. Vi får flere i job, vi får flere faglærte, og så kommer vi til at stå bedre rustet i den grønne omstilling. Og samtidig mindsker regeringen uligheden. Vi får også forbedret dagpengene de første tre måneder og dermed vores samlede flexicuritymodel’, siger Lizette Risgaard.

’Jeg er meget glad for forslagene om investeringer i uddannelse på 2,5 mia. kr. årligt. Det er en massiv opprioritering af et helt afgørende område. Hertil kommer, at det offentlige fremover altid skal ansætte lærlinge ved udbud, og at man kan få 110 procent i dagpenge, hvis man uddanner sig til faglært. Det er alt sammen forslag, der ruster os til en fremtid, hvor vi får brug for flere faglærte i Danmark – ikke mindst på grund af den grønne omstilling’, siger Lizette Risgaard.

’Samtidig er jeg rigtig glad for at se, at der er en række initiativer, der skal styrke det organiserede arbejdsmarked. Det er helt afgørende, at vi har gode og ordnede forhold på arbejdsmarkedet også i fremtiden’, siger Lizette Risgaard.

Lizette Risgaard hæfter sig ved, at reformpakken indeholder en række mærkesager for fagbevægelsen – herunder:

• Højere dagpenge de første tre måneder
  • 2,5 mia. kr. årligt til uddannelse
  • 1 mia. kr. årligt til den grønne omstilling
  • Uddannelsesklausuler om lærlinge i alle offentlige udbud
  • Styrket indsats mod social dumping
  • Uddannelsesløftet med 110 procent dagpenge fra ufaglært til faglært gøres permanent
  • Lønindkomst modregnes ikke længere i ægtefælles folke- eller førtidspension
  • Forhøjelse af fradrag for fagforeningskontingent.

Kontakt: Teamchef for presse- og kommunikation Jakob Elkjær: 30 54 96 40.

FH savner fokus på dagpenge i regeringens finanslovforslag30.8.2021 11:29:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har fremlagt et stramt forslag til næste års finanslov med få nye prioriteringer. ”Vi er kommet godt igennem coronakrisen, og der er ikke brug for samme økonomiske hjertestarter. Og vi er enige med regeringen i, at vi stadig skal investere i en stærk, grøn økonomi og et sundt og godt arbejdsmarked”, siger formand for FH, Lizette Risgaard. Hun savner dog et bud på, hvordan vi får styrket dagpengene – en af grundstenene i vores fleksible arbejdsmarked.

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.