Fagbevægelsen: En stor sejr for danskernes arbejdsmiljø

Et bredt flertal på Christiansborg er blevet enige om en flerårig aftale, der skaber tiltrængt ro om Arbejdstilsynet.

Efter flere års usikker stop-and-go politik, hvor Arbejdstilsynet har måttet klare sig på midlertidige bevillinger, er der nu endelig skabt ro om den vigtige tilsynsindsats.

Torsdag aften kunne et bredt flertal på Christiansborg nemlig skrive under på en fireårig arbejdsmiljøaftale, som frem mod 2026 sætter 1,3 milliarder af til indsatsen mod farligt og nedslidende arbejdsmiljø samt social dumping.

”I fagbevægelsen har vi efterlyst en stabil bevilling til Arbejdstilsynet i mange år, og jeg er først og fremmest glad på vegne af de danske lønmodtagere over, at det nu er blevet en realitet,” siger Morten Skov Christiansen, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Al data peger på, at tilsynsindsatsen virker. Eksempelvis viste en undersøgelse, Epinion sidste år lavede for FH, at 7 ud af 10 lønmodtagere oplever, at deres ledelse tager arbejdsmiljøproblemerne mere alvorligt, efter Arbejdstilsynet har været på besøg. Samtidig siger 2 ud af 3, at de ønsker mere kontrol med virksomhederne.

”Arbejdstilsynet er et afgørende værn mod dårligt arbejdsmiljø – både fysisk og psykisk. Hvis ikke tilsynet griber ind over for problemerne, får de alt for ofte lov at fortsætte. Vil vi reelt tage et opgør med stressepidemien? Vil vi knække kurven for alvorlige arbejdsulykker? Vil vi forebygge fysisk og psykisk nedslidning? Alt sammen kræver et stærkt og handlekraftigt Arbejdstilsyn,” fastslår Morten Skov Christiansen.

Fokus på social dumping

Aftalen sikrer desuden en styrkelse af den fælles myndighed mod social dumping. Indsatsen, der foregår på tværs af Arbejdstilsynet, politiet og skat, stod til at miste sin bevilling, men politikerne holder nu hånden under indsatsen.

”Vi har rekordmange udenlandske ansatte i Danmark, og det stiller store krav til kontrollen. Vi må ikke acceptere mørke hjørner af det danske arbejdsmarked, hvor medarbejdere udsættes for et farligt arbejdsmiljø, systematisk brud på lovgivning og det, vi kalder arbejdslivskriminalitet” siger Morten Skov Christiansen.

Netop arbejdslivskriminalitet sætter aftalen særligt fokus på. Det gælder de grove sager, hvor arbejdstagere bliver udsat for afpresning, krav om at betale løn tilbage, kummerlige boligforhold og lignende, som vi har set flere og flere af i takt med, at der kommer flere udlændinge til landet for at arbejde.

Derfor etableres der nu et styrket myndighedssamarbejde i særligt grove sager, ligesom der udarbejdes en national strategi og handlingsplan mod social dumping. Endelig bliver det muligt at sortliste virksomheder, der gør sig skyldige i brug af illegal arbejdskraft i forbindelse med offentlige udbud.

Til kamp mod dødsulykker og stress

Sidste år satte vi en kedelig rekord med hele 43 dødelige arbejdsulykker. Derfor er det glædeligt, at arbejdsmiljøaftalen også sætter penge af til at forebygge alvorlige ulykker.

”Ingen skal dø af at gå på arbejde, og det er en skændsel, at det sker så ofte i et land som vores. Det skal vi simpelthen have styr på. Så jeg er meget tilfreds med, at politikerne lægger op til at følge de anbefalinger omkring både forebyggelse af dødsulykker og omkring asbest, vi er kommet med sammen med arbejdsgiverne i Arbejdsmiljørådet,” siger Morten Skov Christiansen.

Også det psykiske arbejdsmiljø bliver tilgodeset i den nye aftale. Det gælder især et fokus på stress, hvor Arbejdstilsynet får til opgave at identificere de typer af virksomheder, der har størst problemer og spille en aktiv rolle i forebyggelsen. Det gælder desuden en udbyggelse af tilsynets call center samt oprettelsen af en ny hotline, som ledere kan bruge til at få information om det psykiske arbejdsmiljø.

”Vi er i Danmark ramt af en decideret stressepidemi, og det er et kæmpe problem for den enkelte og for samfundet. Og en af årsagerne til, at vi i mange brancher mangler kolleger. Vi kan hæve arbejdsudbuddet massivt, hvis vi nedbringer antallet af sygemeldinger, og her er stress en af de helt store syndere, som ofte fører til lange fraværsperioder,” siger Morten Skov Christiansen.

Når den fireårige periode, som aftalen dækker, udløber i 2026, er der lagt op til, at regeringen fremover årligt vil afsætte 202,7 millioner kroner til Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsats og til indsatsen mod social dumping.

”Udfordringerne bliver ikke mindre på et arbejdsmarked i hastig forandring. Derfor er det rigtig positivt, at politikerne har sat det lange lys på og er indstillede på at stoppe med lappeløsningerne. Kun sådan kan vi styrke arbejdsmiljøet på den lange bane, og jeg håber, at politikerne vil have samme tilgang, når vi skal genforhandle midler til partssystemet,” siger Morten Skov Christiansen.

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.