Fagbevægelsen: Ærgerligt at vi ikke får en velfærdslov

Regeringen opgiver at få flertal for en velfærdslov.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard:

"Der kommer flere ældre og flere børn i årene fremover, og det er selvfølgelig vigtigt, at velfærden følger med. Det er mere end ærgerligt, at der nu åbenbart ikke længere er flertal for en velfærdslov, selvom det jo var et klart løfte under den seneste valgkamp fra et bredt flertal i Folketinget - det håber jeg alle vil huske på, når vi igen skal evaluere på de politikere og partier, vi skal stemme på,"siger Lizette Risgaard.

"Det sagt, så er det trods alt godt, at regeringen fortsat lægger op til, at udgifterne skal følge med antallet af unge og ældre. Men vi havde gerne set en bred opbakning til en velfærdslov, som giver kommunerne, regionerne og staten sikkerhed og bedre muligheder for langsigtet planlægning," siger Lizette Risgaard.

‘"Jeg vil fortsat holde denne og kommende regeringer op på, at velfærden ikke bliver forringet, men hele tiden følger med, når der kommer flere ældre og flere børn," siger Lizette Risgaard.

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.