Færre virksomhedshandler i første halvår 2022

Markedet for virksomhedshandler er faldet i første halvår 2022, men fra et rekordhøjt niveau i 2021, og er nu tilbage på niveauet før COVID-19. Virksomhedshandler forventes dog fortsat at spille en vigtig rolle i virksomhedernes vækststrategier den kommende tid. Det viser PwC's Global M&A Industry Trends: 2022.

Jan Hetland Møller, partner og leder af Deals i PwC.

PwC’s nye analyse viser, at selvom aktiviteten inden for virksomhedshandler er aftaget i første halvår af 2022, er den blot faldet til det mere almindelige aktivitetsniveau, vi så før pandemien, som i gennemsnit var ca. 25.000 handler globalt pr. halvår.

Der var således 24.924 handler globalt i første halvår af 2022, hvilket svarer til et fald på 25 % fra sidste halvår af 2021, hvor der var 33.144 handler. I EMEA faldt antallet af handler med 16 % fra 11.537 i sidste halvår af 2021 til 9.647 i 2022. Globalt faldt værdien af virksomhedshandlerne fra et rekordniveau i sidste halvår af 2021 på 2.63 bio. US dollars til 2 bio. US dollars i 2022.

“Vores analyse viser ikke overraskende, at udviklingen er gået stærkt de senest seks måneder. I starten af 2022 var aktivitetsniveauet rekordhøjt og på bagkant af det bedste år nogensinde for det globale marked for virksomhedshandler med mere end 60.000 transaktioner til en rekordhøj transaktionsværdi,” fortæller Jan Hetland Møller, partner og leder af Deals i PwC.

M&A fortsat vigtig for virksomheders vækststrategi
På trods af nye udfordringer med bl.a. stigende inflation og renter forventer PwC, at virksomhedshandler vil spille en stadig vigtigere rolle i virksomhedernes vækststrategier.

“Der kan være gode grunde til at gennemføre virksomhedstransaktioner på trods af en mere usikker tid og nye udfordringer, herundre stigende renter, prisstigning på råvarer og energi, fortsatte udfordringer med visse forsyningskæder - og en overordnet bekymring for recession,” fortæller Jan Hetland Møller og uddyber:

"Det er dog helt nødvendigt med et stærkt fokus på de nye udfordringer, herunder vurdere den enkelte virksomheds robusthed i forhold til førnævnte udfordringer. I hvilket omfang kan prisstigninger videreføres, hvordan er priselasticiteten, vurdering af supply sikkerhed samt eksponering overfor lavere privatforbrug. Det handler i høj grad om at få klarhed over, hvor robust den enkelte virksomhed er, og det kan betyde, at nogle salgsprocesser tager lidt længere tid.”

Private equity-fonde har rekordhøj kapital til rådighed
Analysen viser desuden, at private equity-fonde fortsat har en stærk købekraft og den globale private equity investeringskapacitet ligger på 2,3 billion US-dollars i 2022, hvilket er på et rekordhøjt niveau og en tredobling sammenlignet med begyndelsen af den globale finanskrise. Private equity fonde er dog heller ikke immune overfor øget volatilitet i markedet og den voksende usikkerhed:

“Private equity virksomheder står også over for de samme udfordringer fra stigende omkostninger og renter, faldende forbrugertillid mv. For fortsat at sikre sig et relevant afkast, er de nødt til at fokusere på stadig mere sofistikerede strategier for værdiskabelse, såsom digital transformation, bæredygtighed samt et meget stærkt fokus på at håndtere de omkostninger, som inflationen bringer med sig,” forklarer Jan Heltland Møller.

Branchetrends:

Teknologi, medier og telekommunikation (TMT): Tilpasning til nye teknologier er fortsat en prioritet med hensyn til investeringer i virksomhedshandler. TMT tegner sig for over en fjerdedel af virksomhedshandlerne og en tredjedel af handlernes værdi i første halvår af 2022. Vi forventer, at efterspørgslen efter teknologi vil skabe muligheder inden for software og teknologier såsom 5G, datacentre og metaverset og dets tilhørende teknologier i andet halvår af 2022.

Finansielle services (FS): FS-branchens behov for digitale kapaciteter kombineret med løbende, ny lovgivning og disruption fra platforme og fintech betyder, at virksomhedshandler fortsat vil være en drivkraft for transformation. FS tegner sig for næsten en fjerdedel af handelsværdien i første halvår af 2022. Et fortsat fokus på teknologi, den voksende efterspørgsel efter bæredygtige investeringsmuligheder og lavere værdiansættelser vil sikre en høj aktivitet i andet halvår af 2022.

Forbrugsvarer: I de kommende måneder vil aktivitetsniveauet være tæt knyttet til, hvordan de usikre økonomiske udsigter påvirker forbrugernes tillid og forbrug. Ændringer i forbrugernes adfærd vil fortsætte med at skabe muligheder for virksomhedshandler, da virksomheder søger at transformere forretningsmodeller og repositionere sig til fremtidig vækst.

Industrielle virksomheder og bilindustrien: Det fortsatte fokus på teknologi og digitalisering af forretningsmodeller, investering i forsyningskæder og arbejdsstyrke vil skabe muligheder for virksomhedshandler inden for de industrielle virksomheder og bilindustrien.

Energi og forsyning: Den fortsatte acceleration af energiomstillingen og et voksende fokus på forsyningskædesikkerhed vil drive virksomhedshandlerne inden for områderne kritiske mineraler og national energiforsyning i andet halvår af 2022.

Pharma og biotek/medico: Stor efterspørgsel efter biotek og innovative teknologier – såsom mRNA, genterapi og telesundhedsløsninger tiltrækker investorernes interesse. For at opnå uorganiske vækstmål vil virksomheder inden for pharma sandsynligvis foretage et større antal mindre transaktioner for at undgå kontrol og den kompleksitet i lovgivningen, som større handler kan medføre.

Læs mere om analysen og branchetrends her

Jan Hetland Møller, partner og leder af Deals i PwC.

4 ud af 10 danske medarbejdere overvejer at skifte job i løbet af det næste år2.8.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske medarbejdere sætter høje krav til deres arbejdsgivere og overvejer i højere grad at skifte job. 41 % af danske medarbejdere er tilbøjelige til at skifte job i løbet af det kommende år, mens 1 ud af 5 forventer i høj eller meget høj grad at forlade arbejdsmarkedet enten permanent eller midlertidigt i de næste 12 måneder. Det viser ny analyse fra PwC om det danske arbejdsmarked.