Færre ubesatte stillinger i bygge- og anlægsbranchen

Selvom jobbet er slået op, kan en virksomhed langt fra være sikker på at finde en ny medarbejder. Ifølge Danmarks Statistik var der 36.700 ledige stillinger på det private arbejdsmarked i 4. kvartal 2018. De ubesatte stillinger udgør 2,1 procent af den samlede beskæftigelse. Men som noget nyt ligger bygge- og anlægsbranchen under landsgennemsnittet i den statistik.

- Aldrig i denne statistiks tiårige historie har der været så mange ubesatte stillinger. Så selvom der er usikkerhed på de internationale markeder, så fastholder det danske arbejdsmarked en god grundform, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

De ledige stillinger udgør nu 2,1 procent af den samlede beskæftigelse, og det rekordhøje antal ledige stillinger skyldes stor aktivitet på arbejdsmarkedet, som giver mange jobskift. Men fordi stillingerne typisk er ubesatte i længere tid, er det også et udtryk for virksomhedernes udfordring med at finde medarbejdere.

- Det kan aldrig helt undgås, og det er naturligt på nuværende tidspunkt af opsvinget. Men når det er sagt, er det også et tegn på, at politikerne forsat bør have fokus på at få flere ind i arbejdsstyrken frem for det modsatte. Men det er svært ikke mindst med et folketingsvalg lige om hjørnet, siger Bo Sandberg.

Stemningsskifte i bygge- og anlægsbranchen
I bygge- og anlægsbranchen er der tilsyneladende sket et stemningsskifte. Andelen af ledige stillinger lå i 4. kvartal 2018 på 2,0 procent af beskæftigelsen - og altså dermed som noget nyt under landsgennemsnittet. Det gælder dog ikke for de helt små virksomheder med en til ni ansatte. Her udgør de ledige stillinger 2,6 procent af beskæftigelsen.

- En overvægt af ledige stillinger i byggeriets mindste virksomheder dokumenterer, at det nu især er i det segment, der er vanskeligheder med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Blandt andet er det svært for de små lokale virksomheder at konkurrere lønmæssigt med de store, og derfor er stillingerne i de små virksomheder også typisk ubesatte i længere tid, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65