Færre kommer til skade i bygge- og anlægsbranchen

I 2017 kom der færre til skade i bygge- og anlægsbranchen end året før. Det er en rigtig flot udvikling i en branche, hvor man ellers er begyndt at løbe stærkere, fordi det går godt.

I 2016 var der 19,0 ulykker pr. million arbejdstimer, mens det i 2017 var faldet til 15,4. Det viser nye tal fra DA. Det er samtidig det største fald blandt de repræsenterede brancher.

- Det er en lykkelig nyhed, at færre kommer til skade i bygge- og anlægsbranchen. Hvad, der gør det ekstra godt, er, at man ofte i opgangstider ser, at omfanget af ulykker stiger. Det skyldes, at man løber stærkere og også ansætter folk, som ikke er vant til at være på en byggeplads. Det gør derfor dagens tal ekstra stærke, siger Mette Møller Nielsen.

Mette Møller peger på, at DA’s statistik ikke viser hele byggebranchen:

- Statistikken viser, at de virksomheder, der bruger DA’s statistik, er lykkedes med at knække ulykkeskurven. Der er masser af virksomheder, der tager initiativer og arbejder benhårdt for det gode arbejdsmiljø. Det er en meget positiv udvikling, som forhåbentlig vil fortsætte i de kommende år.

Arbejder på at øge sikkerheden
Dansk Byggeri har stor fokus på sikkerheden i byggebranchen.

I Dansk Byggeri har vi gang i en kæmpe indsats for at knække ulykkeskurven, få mindre nedslidning og bedre samarbejde. Vi finder nye gode løsninger og deler viden om de gode løsninger, og vi sikrer, at det kommer ud til de relevante parter i branchen igen:

Indsatsen er blandt andet forankret i et samarbejde med 3F:

• Branchefællesskaber for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg, hvor vi laver alle mulige slags vejledninger, finder tekniske løsninger, instruktionsfilm, nyhedsbreve etc.
  • BAM-BUS (Byggeriets Arbejdsmiljøbus), der er en mobil konsulenttjeneste, hvor vi har ti konsulenter, der kører rundt i landet og sætter arbejdsmiljø på dagsordenen.
  • Videntjenesten for bygherrer og rådgivere, hvor vi sørger for at samle og formidle viden om arbejdsmiljø ”på tegnebrættet”
  • Under hjelmene, der er en arbejdsmiljøavis, som skrives af frivillige kræfter i byggebranchen. Her deler vi både gode og dårlige historier fra branchen.

Dansk Byggeri gør også selv en stor indsats for at få arbejdsmiljø på dagsorden:

• Driver et netværk for arbejdsmiljøansvarlige i byggebranchen
  • Holder en årlige arbejdsmiljøkonference, hvor vi hvert år sætter deltagerrekord
  • Arbejder for at få arbejdsmiljø ind på direktionsgangen via gå-hjem-møder
  • Sikrer god dialog med Arbejdstilsynet – både ud i landet og centralt
  • Arbejder for, at bygherrer og rådgivere også tager sit ansvar.