Codan Forsikring A/SCodan Forsikring A/S

Færre børn går med reflekser

Antallet af børn, der bruger reflekser, er faldet. Det viser en undersøgelse udarbejdet i forbindelse med Årets Refleksdag, hvor Codan og Børneulykkesfonden deler reflekser ud i Danmark.
Årets Refleksdag den 25. oktober: Codan og Børneulykkesfonden deler reflekser ud i morgentrafikken.

Torsdag den 25. oktober er Årets Refleksdag, hvor der bliver sat fokus på trafiksikkerhed i hele Danmark og uddelt mere end 80.000 reflekser. Årets refleksundersøgelse tyder på, at der er ekstra behov for indsatsen, fordi andelen af børn, der bruger reflekser, er faldet med fem procentpoint (til 72 %) siden sidste år:

”Selvom børnene stadig er dem, der oftest bliver udstyret med en refleks på overtøjet i de mørke vintermåneder sammenlignet med de voksne, så er der grund til bekymring, når vi ser et så stort fald i brugen af reflekser. Måske tror forældrene, at de indsyede reflekser i overtøjet klarer opgaven, men desværre bliver reflekserne slidt ved vask og mister effekten. Det er mange forældre desværre ikke klar over,” forklarer Camilla Amstrup, der er bestyrelsesformand i Børneulykkesfonden og privatdirektør i Codan.

Reflekserne skal ud af skabet sammen med vinterjakken
Siden 2012 er antallet af dræbte i trafikken ikke faldet. Det viser Vejdirektoratets årlige ulykkesstatistik, og derfor er der god grund til at huske reflekserne. Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden, der blandt andet arbejder med børns trafiksikkerhed, mener, at de manglende reflekser er et udtryk for glemsomhed og manglende viden om deres effekt:

”Heldigvis er det et fåtal af danskere, der har været involveret i en trafikulykke i mørket. Men selvom mange forældre som udgangspunkt har stor fokus på trafiksikkerhed, kan de hurtigt komme til at glemme refleksen om morgenen, når de har travlt med at komme ud af døren. Det på trods af, at den kan være med til at forhindre trafikuheld i vinterhalvåret.”

Derfor er der god grund til at minde hinanden om vigtigheden af reflekserne på Årets Refleksdag. Når vi henter vinterfrakker og flyverdragter frem fra gemmerne, så er det en oplagt anledning til at få dem opdateret med nye reflekser.

Forældre har ikke styr på reflekserne
Årets refleksundersøgelse viser også, at forældrene er i tvivl om, hvordan reflekserne virker bedst. Mange forældre (68 %) ved således ikke, hvordan man monterer en refleks, så man har størst mulighed for at blive set i mørket:

”Reflekser i snor skal fastgøres, så den bevæger sig, når du færdes i trafikken. Refleksen bør sidde i knæhøjde, hvor den kan reflektere lyset fra billygter. Det er også vigtigt med reflekser på begge sider af overtøjet, så du eller børnene kan ses både forfra og bagfra,” slutter Henriette Madsen.

Tal fra Årets Refleksundersøgelse

• 43 % af alle danskere siger, at de bruger reflekser i de mørke måneder
  • Der er en klar sammenhæng mellem, om forældrene selv går med refleks, og om børnene gør det. Blandt forældre, der selv går med refleks, er det kun 2 %, der angiver, at deres hjemmeboende børn aldrig går med refleks
  • Antallet af børn, der går med refleks, dykker kraftigt i aldersgruppen 11-15 år.
  • Mange forældre ved ikke, hvordan man bærer en refleksbrik, så den er mest effektiv. Kun 32% svarer, at refleksen skal fastgøres, så den er i højde med knæene, hvor den kan reflektere lyset fra bilerne
  • Den hyppigste form for reflekser blandt børn er dem, der er syet ind i tøjet (80 %). Men kun hver fjerde forælder er klar over, at indsyede reflekser mister effekten efter omkring 30 gange i vaskemaskinen.

Refleksundersøgelsen er gennemført for Børneulykkesfonden og Codan af Epinion på baggrund af i alt 1009 gennemførte interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel. Interviewene er gennemført i perioden 12. september – 17. september 2018.

Fem gode refleksråd
Reflekser reducerer ulykker i mørket med 85 %. Sådan bruger du refleksen korrekt:

1. Refleksen skal hænge i en snor, så den bevæger sig, når du færdes i trafikken.
  2. Refleksen bør sidde lavt, så billygterne rammer den.
  3. Sæt en refleks foran og bagpå dit overtøj.
  4. Sørg for både at have en refleks på overtøjet og på rygsækken/skoletasken.
  5. Skift refleksen jævnligt – effekten kan aftage, og reflekser, der sidder fast på tøjet, slides i vask (en refleks i god kvalitet kan holde til ca. 30 vaske).

Om reflekser og trafikulykker i mørket

• Cirka 25 % af alle uheld med cykler sker i mørke (Rådet for Sikker Trafik)
  • En bilist, som kører med nærlys med 50 km/t, har otte sekunder mere til at opdage en fodgænger, der bruger refleks end en fodgænger uden refleks (Rapport fra det Transportøkonomiske Institut i Norge)
  • Reflekser kan ses på 140 meters afstand, selvom bilen kun har nærlyset tændt
  • Uden refleks er du kun synlig på 25-30 meters afstand (Trygg Trafik Norge)

Mads Houe
Pressechef, Codan Forsikring
mdq@codan.dk

Signe Lykke Schouw
Kommunikation og presse, Børneulykkesfonden
sls@borneulykkesfonden.dk

Camilla Amstrup, Bestyrelsesformand for Børneulykkesfonden og Privatdirektør i Codan Forsikring
Henriette Madsen, Generalsekretær hos Børneulykkesfonden

Årets refleksdag
Formålet med Årets Refleksdag er at sætte fokus på, hvordan reflekser kan skabe synlighed i den mørke tid og dermed øge trafiksikkerheden for specielt bløde trafikanter. Læs mere på https://www.codan.dk/om-codan/refleksdag

Codan Forsikring
Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 pct. ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere på www.codan.dk.

Børneulykkesfonden
Ulykker er den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-18 år, og hver fjerde dødsfald i denne aldersgruppe skyldes en ulykke. Samtidig kommer 150.000 børn under 15 år hvert år på skadestuen som følge af en ulykke. Det svarer til et barn hver 3.-4. minut - hele døgnet.
Det gør Børneulykkesfonden noget ved. Vi arbejder for at forebygge børneulykker og skabe sikre rammer for danske børn uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse. Læs mere om Børneulykkesfonden på www.børneulykkesfonden.dk

Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.

Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse

December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.