Færre ansøgere til pædagoguddannelsen understreger behov for rekrutteringsplan

Antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen falder igen. Det vækker stærk bekymring hos pædagogernes fagforening BUPL.

Antallet af ansøgere til landets største uddannelse, pædagoguddannelsen, er faldet fra 5910 i 2020 til 5644. Det svarer til et fald på fem procent. Og selvom pædagoguddannelsen stadig er Danmarks mest søgte uddannelse, så er BUPL-formand Elisa Rimpler dybt bekymret over udviklingen:

”Vi står allerede i en situation, hvor der i det meste af landet er stor mangel på pædagoger. Og manglen bliver kun større i de kommende år, hvor der bliver flere børn og loven om minimumsnormeringer skal realiseres,” siger Elisa Rimpler.

De kommende 10 år bliver der brug for omkring 14.000 flere pædagoger, hvis vi skal følge med udviklingen. Derfor er det bydende nødvendigt, at flere unge vælger pædagogfaget til, når de skal træffe deres uddannelsesvalg, siger Elisa Rimpler:

”Andelen af pædagoger i daginstitutionerne er nogle steder helt nede omkring 40 procent, hvilket i den grad udfordrer den faglige kvalitet. Det kalder på handling. Både hvad angår kvaliteten i selve uddannelsen, men i høj grad også de løn og arbejdsvilkår, de nyuddannede pædagoger tilbydes,” siger Elisa Rimpler.

Derfor opfordrer BUPL Christiansborg til at tage initiativ til en national rekrutteringsplan, som både kan belyse området og komme med konkrete anbefalinger til de relevante parter. Samtidig ser Elisa Rimpler frem til den snarlige evaluering af pædagoguddannelsen, så arbejdet mod en ny og bedre uddannelse kan komme i gang.

“Ambitionerne for pædagoguddannelsen bør være skyhøje, så det bliver et mere attraktivt valg for de unge. Det kræver løbende investeringer, så de studerende får flere lektioner med en underviser, ordentlig feedback og et større fagligt udbytte af praktikken” siger Elisa Rimpler.