Færgeudbud endeligt tildelt

Med underskrifter sat i Transportministeriet i dag blev færgeruterne Alslinjen og Samsølinjen endeligt tildelt Molslinjen for en ny 10-årig kontraktperiode. Underskrifterne betyder også, at kontrakterne om byggeriet af to nye elfærger i Tyrkiet aktiveres.

Transportminister Trine Bramsen og Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen med kontrakterne for de kommende 10 års besejling af Alslinjen og Samsølinjen.

De to færgeruter Alslinjen og Samsølinjen blev i dag endeligt tildelt Molslinjen for en ny 10-årig kontraktperiode. De to ruter har netop været igennem Transportministeriets udbud, og her havde Molslinjen, som i forvejen sejler de to ruter, de bedste bud.

Derfor blev der i dag sat underskrifter på kontrakterne hos Transportministeriet. Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav skal besejles fra september 2024, mens Samsølinjens nye kontrakt løber fra januar 2025. Samsølinjen sejler mellem Kalundborg og Ballen.

Transportminister, Trine Bramsen siger:

”Med dagens underskrift er endnu to færgeruter på vej mod grøn drift. Færgerne er bindeleddet for mange borgere til og fra skole, job eller ferie. Nu bliver det snart med grøn energi, mindre støj og forurening til gavn for både passagerne og beboere ved havnene”.

Begge ruter skal fremover betjenes af elfærger. De to skibe kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark.

”Nu er vores kontrakt med Transportministeriet bekræftet og endelig, og derfor aktiverer vi også straks kontrakterne om byggeriet af de nye elfærger hos Cemre Shipyard i Tyrkiet. Vi glæder os meget til at vise, hvad vi og værftet kan levere", siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.

Molslinjen køber ForSea – udvider netværket af ”flydende broer” mellem Danmark og Sverige11.11.2022 09:00:36 CET | Pressemeddelelse

Som den eneste operatør af Roll-on-/Roll-off-færger mellem Helsingør, Danmark og Helsingborg, Sverige, tilbyder ForSea færgeforbindelser via en enkelt færgerute strategisk placeret på det nærmeste punkt mellem de to lande (ca. 4 km). ForSea vil under nyt ejerskab og i samarbejde med Molslinjen fortsætte sin langsigtede vækst- og bæredygtighedsrejse i Norden.