Færdselssikkerhedskommissionen: Antallet af dræbte og tilskadekomne på vejene skal halveres i 2030

Antallet af dræbte og tilskadekomne på de danske veje skal som minimum være bragt ned til det halve, når dette årti går til ende.

Det er målsætningen i den nye handlingsplan, som Færdselssikkerhedskommissionen offentliggør i dag.

Handlingsplanen slår fast, at kommissionen senest i 2030 vil have antallet af dræbte bragt ned til 90 personer, mens højest 900 må komme alvorligt til skade i politiregistrerede ulykker.

”Målsætningen er ambitiøs, det er sandt, men der er sandelig også brug for ambitioner på dette område,” siger Færdselskommissionens formand, Andreas Steenberg, folketingsmedlem fra det Radikale Venstre, og næstformand Kristian Pihl Lorentzen, folketingsmedlem for Venstre.

”Hvert år mister omkring 180 personer livet i trafikken, og flere end 3.000 personer kommer til skade på vejene. De tal er alt for store - og bag hvert tal ligger et menneske og en familie, der er blevet berørt af trafikulykken. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan for at få omfanget af trafikulykker nedbragt.”

Vejdirektoratets analyser viser, at ulykkerne tit sker, fordi der bliver kørt alt for hurtigt, og fordi trafikanterne er uopmærksomme. Og med denne viden som grundlag har Færdselssikkerhedskommissionen i sin nye handlingsplan valgt at sætte fokus på disse fem områder:

• Eneulykker
  • Frontalkollisioner
  • Krydsulykker
  • Lette trafikanter
  • Unge bilførere

”Arbejdet med fokusområderne skal være med til at bekæmpe den uhensigtsmæssige adfærd, som man ser hos alt for mange trafikanter med for høj fart og uopmærksomhed,” siger Andreas Steenberg og Kristian Pihl Lorentzen.

De to politikere understreger dog, at man ikke fra kommissions side kan løse opgaven alene. Det kræver også et betydeligt medspil fra trafikanterne:

”Vi har brug for en generel styrkelse af trafikmoralen og et opgør med opfattelsen af, at hastighedsgrænserne er vejledende. Det kræver, at alle løfter i flok, og at trafikanterne også selv tager et ansvar.”

Helt konkret er handlingsplanen blevet delt op, så den bliver et overskueligt og redskabsorienteret værktøj for de beslutningstagere og aktører, der hver dag arbejder med at forbedre trafiksikkerheden.

”Planen strækker sig jo over 10 år, og meget kommer til at ske over den periode. Vi har derfor valgt at denne plan skal være en levende plan. Derfor har vi allerede i 2024 og igen i 2027 forpligtet kommissionen til at tage stilling til, om der skal anbefales nye indsatser,” siger formanden og næstformanden.

Kontakter til pressen
Formand Andreas Steenberg (R) tlf.: 61 62 30 66
Næstformand Kristian Pihl Lorentzen (V) tlf.: 27 52 28 18

Information om Færdselssikkerhedskommissionen