Fængselsbetjente får stjerner på skuldrene

Menige fængselsbetjente får fremover to stjerner på skulderen.

Fremover bliver det nemmere at se, hvem der er menig fængselsbetjent, institutionschef eller endnu højere på strå i Kriminalforsorgen. Efter mange års ønske fra Fængselsforbundet får det uniformerede personale nemlig såkaldte distinktioner på skjorter og jakker, der tydeligt viser, hvor man er i hierarkiet.

Formand for Fængselsforbundet, Kim Østerbye, glæder sig over, at medlemmerne snart får markeringer: "Vi er ansatte i staten, har magtbeføjelser og har klare kommandoveje. Derfor bør vi også – ligesom politi og brandvæsen – være tydeligt markeret over for borgerne."

Basispersonalet i fængsler og arresthuse markeres med stjerner: Én stjerne som prøvebetjent, to som menig fængselsbetjent og tre stjerner på skuldrene til vagthavende fængselsbetjent.

Og det stopper ikke med stjerner. Længere oppe i systemet får man enten kroner eller egeblade til at vise hvilket ansvar, der hviler på skuldrene sammen med distinktionen.

Se hele oversigten over hierarkiet her.

At skiftet til de synlige markeringer sker nu, er ifølge Kriminalforsorgen for at synliggøre og styrke den uniformerede ledelse i fængsler og arresthuse.

De nye markeringer træder i kraft den 3. april 2018.

Menige fængselsbetjente får fremover to stjerner på skulderen.