Fængselsbetjente får stjerner på skuldrene

Menige fængselsbetjente får fremover to stjerner på skulderen.

Fremover bliver det nemmere at se, hvem der er menig fængselsbetjent, institutionschef eller endnu højere på strå i Kriminalforsorgen. Efter mange års ønske fra Fængselsforbundet får det uniformerede personale nemlig såkaldte distinktioner på skjorter og jakker, der tydeligt viser, hvor man er i hierarkiet.

Formand for Fængselsforbundet, Kim Østerbye, glæder sig over, at medlemmerne snart får markeringer: "Vi er ansatte i staten, har magtbeføjelser og har klare kommandoveje. Derfor bør vi også – ligesom politi og brandvæsen – være tydeligt markeret over for borgerne."

Basispersonalet i fængsler og arresthuse markeres med stjerner: Én stjerne som prøvebetjent, to som menig fængselsbetjent og tre stjerner på skuldrene til vagthavende fængselsbetjent.

Og det stopper ikke med stjerner. Længere oppe i systemet får man enten kroner eller egeblade til at vise hvilket ansvar, der hviler på skuldrene sammen med distinktionen.

Se hele oversigten over hierarkiet her.

At skiftet til de synlige markeringer sker nu, er ifølge Kriminalforsorgen for at synliggøre og styrke den uniformerede ledelse i fængsler og arresthuse.

De nye markeringer træder i kraft den 3. april 2018.

Menige fængselsbetjente får fremover to stjerner på skulderen.

Millioner i erstatninger til fængselsbetjente3.4.2018 12:59nyhed

Det seneste halve år er der udbetalt 61 millioner kroner i arbejdsskadesager til Fængselsforbundets medlemmer. Det kan være en personlig tragedie, når en fængselsbetjent kommer til skade i tjenesten. Heldigvis er der en række erstatningsmuligheder, der træder i kraft, når det sker. Fra 1. august 2017 til 31. januar 2018 er der blevet tilkendt erstatninger til fængselsbetjente for mere end 61 millioner kroner. Det viser en gennemgang af de arbejdsskadesager, som Fængselsforbundet har ført i perioden. Tallet er en opgørelse af de samlede udgifter til erstatning og tilskadekomstpension for de 23 berørte medlemmer; såvel de penge, der udbetales nu og her og dem, der udbetales løbende frem til folkepensionsalderen. Bo Yde Sørensen er en af tre forbundssekretærer, der arbejder med arbejdsskadesagerne på centralt hold i Fængselsforbundet. Ifølge ham er de 61 millioner kroner i erstatninger både positivt og negativt. ”Vi er selvfølgelig glade for at medlemmerne får erstatninger for de alvorlig

Et år efter: Flertallet af betjentene er glade for rygeforbuddet29.3.2018 06:58nyhed

Selvom rygeforbuddet for indsatte har givet en mere bøvlet hverdag i fængsler og arresthuse, er mange fængselsbetjente glade for, at røgen er væk. Der skulle gå ti år fra den første rygelov kom i 2007, før fængselsbetjentes arbejdsmiljø blev omfattet af reglerne. Det skete 1. april sidste år. Nu viser en ny undersøgelse lavet af Fængselsforbundet, at forbuddet er populært blandt fængselsbetjentene. Ud af forbundets 2.800 medlemmer har 767 svaret på undersøgelsen. På spørgsmålet ”Er du overordnet positiv eller negativ over for rygeforbuddet?” svarer 59 procent af fængselsbetjente, at de er positive. Mens 41 procent er negative. Blandt de positive går samme begrundelser igen. Det gælder især muligheden for endelig at arbejde i et røgfrit miljø. En skriver: ”Kan kun anerkende et så omfattende tiltag for personalets fysiske arbejdsmiljø.” En anden skriver: ”Jeg vil gerne arbejde uden at blive udsat for giftstoffer i den luft, jeg indånder.” En tredje skriver kort og godt: ”Meget bedre inde