Fængselsbetjent ramt af kogende vand under overfald på Politigårdens Fængsel

En fængselsbetjent er i dag blevet ramt af kogende vand på Politigårdens Fængsel i København.

En mandlig fange angriber umotiveret en fængselsbetjent med knytnæveslag under uddeling af te og kaffe. Under den efterfølgende tumult bliver en anden betjent forbrændt, da en stor vandbeholder med kogende vand vælter.

Fangen lægges i håndjern af betjentene, men kæmper stadig imod.

Han bliver efterfølgende fastspændt i fikseringscelle.

Efter overfaldet og den efterfølgende magtanvendelse bliver den forbrændte fængselsbetjent hurtigt kørt på skadestuen til behandling.

Ifølge Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kan det meget vel være, at den indsatte er fejlplaceret: "Det er uholdbart, at mennesker der åbenlyst trænger til massiv psykiatrisk behandling, er i fængsel. Det kunne meget vel være tilfældet her. Episoden er et udtryk for, hvor forrået og potentielt farlig hverdagen er i fængslerne," siger han.

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99.

Ærgerligt med fængselslukninger1.6.2018 13:05pressemeddelelse

Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at lukke så mange instutitioner i Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter det i dag er blevet offentligtgjort, at et fængsel og en række arresthuse lukker helt eller delvist ned. Selvom nogle af institutionerne kun sættes i dvale, har det stadig store konsekvenser for de medarbejdere, der mister deres arbejdsplads og derfor skal flyttes til andre institutioner, påpeger Fængselsforbundets formand Kim Østerbye. ”Selvom de ikke mister deres arbejde, har det store konsekvenser, når ens arbejdsplads lukker. Der er tale om institutioner, som har eksisteret i mange år. De har alle deres egen kultur og traditioner. Det er unægteligt trist, at det nu er slut," siger han. Forbundsformanden er opmærksom på, at Kriminalforsorgen har for stor kapacitet, og det er nødvendigt at lukke pladser. Han håber dog, at man ikke lukker for meget. "I øjeblikket strømmer det ind med fanger, så man må håbe, at Kriminalforsorgen har styr på belæ