Fængselsbetjent ramt af kogende vand under overfald på Politigårdens Fængsel

En fængselsbetjent er i dag blevet ramt af kogende vand på Politigårdens Fængsel i København.

En mandlig fange angriber umotiveret en fængselsbetjent med knytnæveslag under uddeling af te og kaffe. Under den efterfølgende tumult bliver en anden betjent forbrændt, da en stor vandbeholder med kogende vand vælter.

Fangen lægges i håndjern af betjentene, men kæmper stadig imod.

Han bliver efterfølgende fastspændt i fikseringscelle.

Efter overfaldet og den efterfølgende magtanvendelse bliver den forbrændte fængselsbetjent hurtigt kørt på skadestuen til behandling.

Ifølge Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kan det meget vel være, at den indsatte er fejlplaceret: "Det er uholdbart, at mennesker der åbenlyst trænger til massiv psykiatrisk behandling, er i fængsel. Det kunne meget vel være tilfældet her. Episoden er et udtryk for, hvor forrået og potentielt farlig hverdagen er i fængslerne," siger han.

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får