Fængselsbetjent overfaldet i Nyborg Fængsel

En fængselsbetjent blev onsdag den 24. juli overfaldet af en indsat i Nyborg Fængsel.

Overfaldet var kulminationen på en række konflikter med den indsatte, der blandt andet flere gange var blevet bedt om at rydde op efter sig selv.

Den indsatte nægtede, råbte en fængselsbetjent ind i hovedet og slog hende gentagne gange med knytnæveslag i ansigt og baghoved og måtte lægges i håndjern af to kollegaer. Fængselsbetjenten blev efterfølgende kørt på skadestue.

Martin Sørensen er tillidsrepræsentant i Nyborg Fængsel og fortæller, at han er meget lettet over, at der netop denne dag var hentet ekstra mandskab ind til den særligt sikrede afdeling, hvor overfaldet fandt sted.

”Optimalt skal der være tre fængselsbetjente på vagt på afdelingen, men vi har ikke bemanding nok, så normalt er der kun to. Da overfaldet skete, var der hentet en ekstra mand ind fra vores forstærkningshold, så der var to kollegaer til at håndtere overfaldssituationen og hjælpe den betjent, der blev overfaldet. Jeg tør ikke tænke på, hvordan situationen havde udviklet sig, hvis de kun var to på vagt,” siger han.

Umotiverede overfald kan ikke forhindres, når man arbejder med hårde kriminelle, men man kan sikre, at sikkerheden er i orden, mener tillidsrepræsentanten: ”Vi vil aldrig kunne forhindre umotiverede overfald, men vi kan bemande ordentligt. Vi kan jo ikke garantere, at et lignende overfald ikke finder sted i næste uge, hvor de igen kun er to fængselsbetjente på vagt.”

Bemandingsproblemet udfordrer sikkerheden i alle landets fængsler, der lige nu rummer flere indsatte til færre ansatte end nogensinde. Formand for Fængselsforbundet, Bo Yde Sørensen, opfordrer til handling.

”Kriminalforsorgen er simpelthen nødt til at begynde at se realistisk på sikkerheden. Så sent som i denne uge afviste områdedirektøren for netop Nyborg Fængsel i et radioindslag, at bemanding påvirker sikkerheden. Jeg må blot konstatere, at jeg nu igen har en kollega, der er blevet overfaldet på den mest primitive vis. Måske er det på tide at slå autopiloten fra hos den øverste ledelse i Kriminalforsorgen og træde ind i fængselsbetjentenes virkelighed,” siger Bo Yde Sørensen.