Fængselsbetjent overfaldet i Enner Mark Fængsel

Bare fem dage efter det seneste alvorlige overfald, er endnu en fængselsbetjent blevet overfaldet. Denne gang i Enner Mark Fængsel ved Horsens.

Overfaldet skete mandag sidst på eftermiddagen. Fangen blev lukket ud for at hente aftensmad, men kastede først sin mad i hovedet på fængselsbetjenten, hvorefter han slog betjenten med knyttet hånd i ansigtet. Det tilstedeværende personale fik manden pacificeret.

Betjenten blev efterfølgende kørt til behandling på sygehuset, hvor det blev konstateret, at næsen var brækket.

Den indsatte har ingen rocker-/banderelationer, men overfaldet var lige så råt og umotiveret, som de banderelaterede overfald, som der er sket de seneste måneder.

Forbundssekretær René Larsen siger: ”Jeg kan ikke afvise, at den indsatte er blevet inspireret af eller vil spille op til banderne. Jeg har ikke flere ord for disse rå og groteske overfald. Nu må politikerne vise handling.”

Tal fra Kriminalforsorgen viser, at volden mod personalet er steget markant de senere år fra 268 episoder i 2011 til 679 episoder i 2017. I første halvår af 2018 har der været 288 overfald – tre flere end samme periode sidste år.

”I gennemsnit udsættes to fængselsbetjente dagligt for fysisk eller psykisk vold. Det skal stoppes nu,” siger René Larsen.

Yderligere information: René Larsen, 72 55 99 93

Læs også: fakta om vold, bemanding og antal indsatte i Kriminalforsorgen

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsforbundet om fangeflugt: "Professionelle kriminelle skyr ingen midler"26.9.2018 14:56pressemeddelelse

Vi bliver nødt til at tage internationale kriminelle langt mere alvorligt i fængslerne. Sådan lyder reaktionen fra Fængselsforbundet efter dagens fangeflugt, hvor en 32-årig fange fra Storstrøm Fængsel blev befriet fra Nykøbing Falster Sygehus af bevæbnede gerningsmænd. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye siger: ”Det er udtryk for en udvikling blandt kriminelle, som er meget bekymrende. Vi håndterer i stigende grad professionelle kriminelle med store internationale netværk, og som ikke skyr nogen midler for at befri en fange. Det bliver Kriminalforsorgen nødt til at forholde sig bedre til, så vi er rustet til virkeligheden." Kim Østerbye sender samtidig sine tanker til de fængselsbetjente, som blev truet med skydevåben under befrielsesaktionen: ”Jeg håber virkelig, de er OK, efter at de blev truet på livet i dag. Man kan næsten ikke forestille noget værre."