Fængselsbetjent overfaldet i Enner Mark Fængsel

Bare fem dage efter det seneste alvorlige overfald, er endnu en fængselsbetjent blevet overfaldet. Denne gang i Enner Mark Fængsel ved Horsens.

Overfaldet skete mandag sidst på eftermiddagen. Fangen blev lukket ud for at hente aftensmad, men kastede først sin mad i hovedet på fængselsbetjenten, hvorefter han slog betjenten med knyttet hånd i ansigtet. Det tilstedeværende personale fik manden pacificeret.

Betjenten blev efterfølgende kørt til behandling på sygehuset, hvor det blev konstateret, at næsen var brækket.

Den indsatte har ingen rocker-/banderelationer, men overfaldet var lige så råt og umotiveret, som de banderelaterede overfald, som der er sket de seneste måneder.

Forbundssekretær René Larsen siger: ”Jeg kan ikke afvise, at den indsatte er blevet inspireret af eller vil spille op til banderne. Jeg har ikke flere ord for disse rå og groteske overfald. Nu må politikerne vise handling.”

Tal fra Kriminalforsorgen viser, at volden mod personalet er steget markant de senere år fra 268 episoder i 2011 til 679 episoder i 2017. I første halvår af 2018 har der været 288 overfald – tre flere end samme periode sidste år.

”I gennemsnit udsættes to fængselsbetjente dagligt for fysisk eller psykisk vold. Det skal stoppes nu,” siger René Larsen.

Yderligere information: René Larsen, 72 55 99 93

Læs også: fakta om vold, bemanding og antal indsatte i Kriminalforsorgen

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får