Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Fællesskab i overflod til prisoverrækkelse i Stjær

Bedømmelseskomitéen var lørdag d. 2. oktober tilbage i landsbyen Stjær, der med stor ståhej markerede sin fornemme titel som Årets Landsby 2021
Fotokreditering: Philip Davali

’Velkommen her i vores by, hvor der er højt til himlen. Vi dyrker fællesskaber her og se en vældig vrimmel.’

Sådan lyder den indledningsvise sang fra Stjær-koret denne eftermiddag, hvor landsbyen Stjær i Skanderborg Kommune skal have sin titel som Årets Landsby 2021 overrakt af bedømmelseskomitéen. Aktivitetshallen ved skolen var pakket med balloner og børn på gulvet, der skraldgrinede til tryllekunstnerens tricks, og en lirekassemand spillede foran sportshallen, så der ikke var nogen tvivl om, hvor festen i dag skulle foregå.

Med champagne i glasset bød dagens konferencier og altmuligmand Jan Thøgersen velkommen til de godt 500 mennesker, både beboere i Stjær og omegn og bedømmelseskomité for Årets Landsby, der var mødt op i feststemning. Ved komitéens sidste besøg overraskede Stjær-koret ved at synge for komitéen over køledisken i købmandsforretningen, men denne gang foregik det på scenen foran forsamlingen til deres egen hædersdag, hvor flere lokale Stjærborgere viste talentmassen frem.

- Stjær bliver hædret som Årets Landsby 2021 for deres evne til at være nytænkende. Intet mindre, storroser præsten Carsten Marvig fra mikrofonen, som han deler med den unge Mathias, og fortsætter:

- og jeg drister mig til at sige: Ja - selvfølgelig er vi det! Nye foreninger og ideer skyder frem hele tiden. D’et i landsbyens DNA står for drive. Vi kan nemlig, hvad vi vil, når vi står sammen! lød budskabet fra scenekanten til stor hujen fra salen.

Sæbeboblebeholdere påtrykt Årets Landsby 2021 blev uddelt til de mange børn, og snart gjorde de deres bedste for at fylde den store håndboldhal ud med de skinnende bobler til fejring af landsbyen med de knap 1000 borgere, der blev kåret som Årets Landsby 2021 for deres evne til at være nytænkende i en coronatid.

Selvtilliden i orden

Formanden for bedømmelseskomitéen for Årets Landsby, Carsten Hansen, kunne heller ikke holde sin begejstring for landsbyen tilbage, da han indtog scenen for at holde sin tale til forsamlingen:

- Hvor er det dejligt at være tilbage, Stjær, og hvor har I bare gjort det godt. På vores besøg i landsbyer får vi som regel at vide, at de håber, vi kommer igen – og denne gang, Stjær, så kunne vi ikke lade være! I et felt af gode og stærke konkurrencer, var der ikke nogen tvivl. Stjær kan noget helt unikt! lød det fra formanden, der begrundede den fine titel med ordene:

- I har arbejdet med jeres landsby i en årrække og arbejdet meget procesorienteret, og det har undervejs også været lærerigt for os. Og så er det jo ikke selvtillid, I mangler her i Stjær. Når I sender et stykke papir ud, skriver I: Det har været en kæmpe succes! Der har været gennemført en super proces, og I har givet et stærkt mandat til kommunen. Sådan skal det lyde, Stjær! lød de storrosende ord fra Carsten Hansen på vegne af bedømmelseskomitéen.

Udviklingens grundsten og kolde kontanter

Og gaveregnen silede ned over Stjær. Fra bedømmelseskomitéen modtog de den berømte Årets Landsby – sten overrakt af Steen Kjær Jensen på vegne af Landsforeningen Landsbyerne Danmark, der lovede, at de med stenen ville skrive sig ind i en eksklusiv klub af foregangslandsbyer i Danmark.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, sagde også et par ord til landsbyen i dagens anledning. Han understregede blandt andet, at landsbyen med stolthed skal nyde den betydningsfulde plads på piedestalen, som de via ambitiøse grønne handleplaner med mere, har indtaget.

Det samme gjorde Skanderborg Kommunes borgmester, Frands Fischer (S), der håber at se endnu flere grønne initiativer fra den spirende landsby.

Forsamlingens klapsalver nåede nye højder, da hovedpræmien, en check på 50.000 kroner, blev overrakt af komitémedlem og næstformand i Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit, Michael Demsitz.

- Der er jo ikke mange i København, der helt forstår, hvad sådan en landsby kan og er, forklarede han og fortsatte:

- Når jeg kommer her og ser så mange dejlige børn, er det en bekræftelse på, at der er masser af liv og gejst ude i landsbyerne. I har vist, at det nytter noget, når man i fællesskab prøver at gøre noget for den grønne dagsorden. I har vendt pandemiens udfordringer til noget positivt og skabt et endnu stærkere fællesskab. Netop dén vilje og energi, er vi i foreningen stolte af at støtte op om, lød det fra Michael Demsitz.

Smagen af æble, hvid chokolade og fællesskab

Ildsjæl og initiativtager til ansøgningen til Årets Landsby konkurrencen, Helene Simoni Thorup, kunne lykkeligt konstatere, hvordan hele oplevelsen med konkurrencen har styrket sammenholdet endnu mere i Stjær:

- Det har været fantastisk at være med. Meget symptomatisk for den måde, landsbyen arbejder på, så måtte vi jo en kun en uge før komitéens besøg mødes og forberede noget, da vi havde en masse indvielser, møder, høringssvar og diverse, vi skulle ordne først. At vide, at vi på så kort tid kan stable et arrangement på benene, som viser Stjær frem på den måde, har virkelig rykket os tættere sammen og bekræftet os i, at vi har det fantastisk her. Og uanset om vi havde vundet eller ej, så var dét det hele værd!

Med de ord var talerrækken overstået og således kiggede alle med længsel på det store mesterværk af en kage i fem etager, som havde ageret centrum for opmærksomheden siden dørene åbnede til den festligt pyntede håndboldhal.

Den lokale kok og kagekunstner Noelia Albert præsenterede Stjær-kagen, som var lavet på en bund af drømmekage med lokale æg og æbler fra baghaverne i Stjær med lag af hvid chokolade, karamel og chokoladeganache. Og så sagde hun lige dé ord, som de tilstedeværende med løbende mundvand havde ventet på at høre:

- Nu har I hørt om fællesskabet i Stjær. Nu er det tid til at smage på det!

Prisoverrækkelsen fandt sted lørdag d. 2. oktober 2021 i Stjær

Fakta Årets Landsby

Prisen til Årets Landsby uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit. I år uddeles prisen for 25. gang.

Hvert år uddeles prisen Årets Landsby inden for et selvstændigt tema. I år hædrer prisen ’Den nytænkende landsby’, som har formået at omsætte coronakrisen til positive muligheder for sine indbyggere.

Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Haastrup, Torup, Vallekilde, Hvilsom, Skovlunde, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig, Trekroner og øen Fejø.

Bedømmelseskomitéen finder frem til vinderen af Årets Landsby og består af: Carsten Hansen, tidligere minister for by, bolig og landdistrikter, Michael Demsitz, næstformand i Forenet Kredit, Gunnar Landtved, medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, Lone Kastberg, medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, Steen Kjær Jensen, formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark samt Knud Erik Elmann Jensen, bestyrelsesmedlem i Landsforeningen Landsbyerne i Danmark.

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.