Fælles opfordring: Genopliv regeringens landdistriktsudvalg

25.4.2017 13:01 | Landdistrikternes Fællesråd

Regeringen har ikke holdt et eneste møde med dets rådgivende udvalg for landdistrikter efter folketingsvalget i 2015. S indkalder ministeren i samråd om sagen.

Landdistrikternes Fællesråds formand håber, at regeringen vil fortsætte Det Rådgivende Udvalg på Landdistriktsområdet.

Regeringens rådgivende udvalg på landdistriktsområdet, der blev nedsat i 2005 af daværende indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (V), skal rådgive de skiftende regeringer om, hvordan land- og yderområderne skal udvikle sig, men siden regeringsskiftet i 2015 er udvalget ikke blevet indkaldt til møde en eneste gang. Sidste møde var i november 2014, da Carsten Hansen (S) var minister for by, bolig og landdistrikter.

Landdistrikternes Fællesråd og Landbrug & Fødevarer, der begge er en del af udvalget, har derfor skrevet en fælles henvendelse til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), hvor de opfordrer til, at udvalget genoplives.

- Som repræsentanter for henholdsvis et af de erhverv, der fylder meget i landdistrikterne og for borgere, kommuner og lokalsamfund rundt i hele landet, mener Landbrug & Fødevarer og Landdistrikternes Fællesråd, at udvalget fortsat kan bidrage med relevant viden og sparring til regeringen, skriver Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard og viceformand i Landbrug & Fødevarer Lone Andersen i henvendelsen til ministeren.

Det Rådgivende Udvalg på Landdistriktsområdet er et forum, hvori ministre og repræsentanter fra relevante organisationer, kan drøfte politiske spørgsmål, udspil og lovforslag, der vedrører udviklingen af landdistrikterne.

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, er glad for de senere års politiske fokus på udviklingen uden for de største byer, men håber, at der igen kommer gang i udvalget.

- Jeg påskønner regeringens fokus på udviklingen af landdistrikterne. De politiske initiativer på området, herunder vækstaftalen og udflytningen af statslige arbejdspladser, vil uden tvivl bidrage til at skabe vækst og udvikling i alle dele af Danmark, siger Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Det er imidlertid meget ærgerligt og et dårligt signal at sende, at Det Rådgivende Udvalg på Landdistriktsområdet ikke har været samlet siden 2014. Landdistrikternes Fællesråd mener, at udvalget ved en genetablering igen kan bidrage til at skabe et Danmark i bedre balance.

Også hos Landbrug & Fødevarer appellerer viceformand Lone Andersen til, at ministeren kommer på banen og viderefører udvalget.

- Vi ønsker at understøtte og udvikle nye muligheder og aktiviteter, der er med til at skabe arbejdspladser og gøre det attraktivt at bo og arbejde på landet. Hvis det skal lykkes, så skal alle aktører arbejde sammen. Derfor anser vi Det Rådgivende Udvalg på Landdistriktsområdet som et yderst vigtigt forum, hvor nye idéer og tiltag kan diskuteres og prøves af i tæt dialog med ministeren, siger hun.

Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har på baggrund af organisationernes henvendelse i et skriftligt spørgsmål bedt erhvervsministeren orientere politikerne om, hvad hans planer med det rådgivende udvalg er.

Socialdemokratiets ordfører for landdistrikter og øer Magnus Heunicke vil ifølge Jysk Fynske Mediers fællessektion, Avisen Danmark, indkalde ministeren til et samråd om sagen.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.