Fælles indsats for landtaxier

Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Taxi Råd deler en fælles bekymring for taxibetjeningen på landet efter regeringens taxiudspil.

Både Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Taxi Råd er bekymrede for taxibetjeningen på landet efter regeringens taxiudspil.

Regeringens udspil til en ny taxilov bekymrer formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard. Han frygter, at der bliver endnu længere mellem taxierne i landdistrikterne og at taxien nogle steder helt vil forsvinde.

- Jeg er meget bekymret over, at man vil lempe kravene til det geografiske dækningsområde. Det vil i sidste ende gå ud over de borgere i landdistrikterne der ikke er mobile, herunder i særdeleshed de ældre. Vi kan ikke acceptere, at regeringen åbner op for at lempe taxiloven i en sådan grad, at det kan give udfordringer i forhold til at sikre taxidækning uden for de største byer, siger Steffen Damsgaard.

Også i Dansk Taxi Råd er man opmærksom på problematikken med en ordentlig taxibetjening i landområderne og derfor mødes Dansk Taxi Råd på mandag med Landdistrikternes Fællesråd for at drøfte udfordringerne og i fællesskab komme frem til løsninger, så det fortsat vil være muligt at køre med taxier i de tyndere befolkede dele af landet.

- Det er vigtigt, at ny taxilov ikke kun har byen i fokus, men også forholder sig til de udfordringer, der er på landet. Taxiloven regulerer taxierne i hele Danmark og dermed også i landdistrikterne. Det er vigtigt, at vi finder gode løsninger, så der fortsat er taxier i hele Danmark, siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Landdistrikternes Fællesråd vil ligeledes drøfte den geografiske dækning med transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), transportordførerne og kommunerne.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk