Få styr på skattereglerne for dig som privat udlejer

Udlejer du et værelse i din egen bolig? Dine lejeindtægter er skattepligtige, men det er værd at vide, at du har et bundfradrag, du kan benytte dig af. Når først du har sat sig ind i reglerne, er der mange fordele ved at udleje ekstraværelset.

Når du udlejer et værelse i din bolig, skal du betale skat af dine huslejeindtægter. Men den gode nyhed er, at du kan få et skattefradrag. De fleste benytter sig af bundfradraget. Når du udlejer et værelse i egen bolig, skal du kun betale skat af den del af lejeindtægten, som overstiger dit bundfradrag.

Beregn selv din skat hos SKAT eller BoligPortal

Bundfradraget er på 1,33 procent af ejendomsværdien, og hvis du vil undgå at betale skat af lejeindtægten, kan du altså sætte din husleje til samme værdi som dit bundfradrag. Du kan for eksempel benytte dig af BoligPortals beregner til at tjekke, hvor stort dit skattefrie beløb er. Den finder du her.

Hvis huslejen for værelset derimod er højere end dit bundfradrag, kan du på SKATs hjemmeside beregne, hvor meget du omtrent skal betale i skat af lejeindtægten.

Hvis du ejer et hus, der er vurderet til en værdi af 2,5 millioner kroner, og du udlejer et værelse til en månedlig husleje på 3.200 kroner plus et forbrug på 300 kroner om måneden, skal du på årsbasis betale 3.185 kroner i skat. Det betyder, at du i dette tilfælde har en årlig lejeindtægt på 38.815 kroner om året, eller 3.234 kroner om måneden. Der er med andre ord gode fordele ved at udleje ekstraværelset:

”Vi synes, så mange som muligt bør overveje at leje ud - for eksempel til studerende. Vi håber, at flere boligejere vil få øjnene op for de mange fordele. Det giver en god ekstra indtægt hver måned, samtidig med at man hjælper andre, får nyt liv i huset og hjælper til at løse boligmanglen,” siger administrerende direktør i BoligPortal, Anders Hyldborg.

Gode råd til at udleje ekstraværelset:

1. Husk, lejeindtægten er skattepligtig. Som udlejer har du dog ret til et fradrag, når der udlejes et eller flere værelser i din egen bolig.

2. Beregn din indkomst ved udlejningen efter skat gennem SKATs enkle beregner her

3. BoligPortal har lavet en beregner, hvor du kan se, hvad du kan tjene skattefrit her

4. For 500 kroner kan du som privat udlejer få forhåndsgodkendelse af huslejen ved det lokale huslejenævn. På den måde har du lovens ord for, at huslejen er rimelig.