Få styr på reglerne for de nye el-løbehjul

Ved du, hvilke krav et el-løbehjul skal overholde, og om forsikringen dækker, hvis du kører galt eller skader andre? Få overblik over reglerne, så du kan rulle sikkert ud i sommeren.

Foto: VOI

De nye el-løbehjul har været tilladt på de danske veje siden januar 2019. Det er dog langt fra alle, der har styr på, hvordan vi er dækket, hvis det går galt - og det kan desværre blive rigtig dyrt. Her er en række råd fra Camilla Amstrup, privatkundedirektør i Codan, til, hvad du skal være opmærksom på, før du lejer eller køber dit eget el-løbehjul.

Forsikringen dækker kun, hvis du kører lovligt

”Først og fremmest dækker forsikringen kun, hvis du overholder reglerne – både til selve el-løbehjulet og din kørsel. Som tommelfingerregel skal du på et el-løbehjul køre efter de samme regler, som hvis du cykler. Hvis du ikke overholder reglerne, kan du med stor sandsynlighed komme til at betale selv, også selvom du har den rigtige forsikring,” siger Camilla Amstrup

Krav om forsikring på eget el-løbehjul

”Kører du på dit eget el-løbehjul, er det i Codan din ansvarsforsikring, der dækker, hvis du skader andre personer og deres ting. Ansvarsforsikringen dækker dog ikke føreren af løbehjulet. Her skal du have en ulykkesforsikring,” fortæller Camilla Amstrup, som også opfordrer alle til at huske cykelhjelmen på løbehjulet.

Udlejere skal sørge for forsikring

”Hopper du på et af de mange el-løbehjul, der bliver udlejet i de store byer, er det udlejerne, der skal have en ansvarsforsikring. Det er dog dit eget ansvar at kunne vise dokumentation for, at udlejeren har ansvarsforsikringen i orden - tjek eventuelt udlejerens hjemmeside eller app.Og ligesom hvis du selv ejer et el-løbehjul, er det en rigtig god idé at have en ulykkesforsikring, hvis du skulle komme til skade på et lejet el-løbehjul,” siger Camilla Amstrup.

Hvad hvis jeg får en skade af en på løbehjul?

”Er du udsat for, at en person på et el-løbehjulskader dig eller dine ejendele, skal du allerførst huske at få oplysninger fra den anden og om blandt andet ulykkessted, tidspunkt og eventuelt udlejeren af løbehjulet. Er der tale om et lejet el-løbehjul, der skader dine ejendele, skal skaden anmeldes til udlejerens lovpligtige ansvarsforsikring,” siger Camilla Amstrup.

Tjek reglerne, før du kører eller køber

”Det er altid dig, der skal sørge for, at el-løbehjulet overholder reglerne. Vælger du selv at købe, skal du være ekstra opmærksom, for vi har desværre set eksempler på, at der sælges løbehjul, som ikke overholder reglerne,” siger Camilla Amstrup.

Over 15 år eller ifølge med en voksen

For at køre på et el-løbehjul, skal du være fyldt 15 år eller følges med en voksen. Følger du ikke reglerne, er du ikke dækket af forsikringen, hvis du kommer til skade eller skader andre ting eller personer. Det er især vigtigt at huske for forældre til børn, der er under 15 år, og som måske ønsker sig et el-løbehjul i gave eller kan finde på at leje et el-løbehjul,” siger Camilla Amstrup.

Spørg dit forsikringsselskab

”Det er forskelligt, hvordan forsikringsselskaberne dækker. Så det bedste råd er at tage fat i dit forsikringsselskab. Det er for eksempel sådan hos os i Codan, at ansvarsforsikringen er del af indboforsikringen og dækker, hvis du for eksempel kommer til at ridse en bil eller kører ind i andre. Kommer du selv til skade, er det ulykkesforsikringen, du skal have fat i,” siger Camilla Amstrup.

DE VIGTIGSTE REGLER OG KRAV FOR EL-LØBEHJUL

• Det må højest kunne køre 20 km/t – ellers er det ikke tilladt.

• Du skal være mindst 15 år eller følges med en voksen.

• Følg trafikreglerne for cykler og kør på cykelstien, hvis der er en.

• Der må ikke være mere end én på løbehjulet.

• Du må ikke være påvirket eller have en promille over 0,5 %.

• Der må ikke være sæde på el-løbehjulet.

• Det skal være CE-mærket.

• Det må højst veje 25 kg og være under 2 m langt og 70 cm bredt.

• Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå, der kan ses mindst 300 m væk.

• Der skal være rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på siderne.

• Du skal køre med lys på hele døgnet.

Foto: VOI
Camilla Amstrup, privatkundedirektør, Codan

RSA Scandinavia appoints new CEO2.8.2019 11:30:42 CESTPressemeddelelse

Ken Norgrove, Chief Executive of RSA Ireland, has been appointed as Chief Executive Officer of Codan/Trygg-Hansa, RSA Group’s Scandinavian business. Ken will replace Patrick Bergander, who leaves RSA after 7 years, and 5 years as CEO of Codan/Trygg-Hansa. The appointment is subject to regulatory approval. Stephen Hester, RSA Group CEO, commented: “In his time with RSA and as Codan/Trygg-Hansa CEO Patrick has directed many important advances in our business in Scandinavia, and developed a strategy that sets us up for the future. After five years now is a natural time for the business to enter its next phase under new leadership. I thank him and wish him well as he seeks out new challenges. “Ken is one of the most experienced and talented leaders in RSA and his tenure in Ireland has produced exceptional results. He has outstanding credentials as an underwriter and business leader, and I am sure will prove an able successor to Patrick and help our business to grow and develop in the comin