Få et boosterstik på apoteket mellem jul og nytår

125 apoteker i Region Hovedstaden, Syddanmark og Nordjylland tilbyder coronavaccination – også til de 18-39-årige. De fleste af apotekerne vaccinerer mellem jul og nytår.

Efter aftale med regionerne er indtil videre 125 af landets apoteker gået med i arbejdet for at få så mange danskere som muligt vaccineret mod corona. Målet er at bremse den voldsomme smittestigning i landet lige nu, og midlet er vacciner.

Apotekerne kan give det tredje stik, den såkaldte boostervaccine, samt første og andet stik. Og alle, der står for tur til at blive vaccineret, kan komme forbi. Man skal blot medbringe sit sundhedskort.

Som udgangspunkt har apotekerne ikke tidsbestilling. Nogle har dog indført et bookingsystem for at sikre, at borgerne ikke skal vente alt for længe i kø. Alle apoteker tilbyder Pfizer-vaccine, og enkelte kan også vaccinere med Moderna. Det er forskelligt fra region til region.

Op til jul nåede næsten 65.000 borgere at få en coronavaccination på apotekerne. Flest var der i Region Hovedstaden, hvor 38.350 fik et stik på apotekerne. Dernæst kom Region Syd med 22.260 vaccinationer og Region Nord, der kom med i ugen op til jul, med 4.100. I starten af det nye år kommer endnu flere apoteker med i vaccinationsordningen landet over.

Få et overblik på apotekernes hjemmeside https://www.apoteket.dk/findapotek?filter=hasCovid19Vac