Få bedre lyd med fem indretningstips

Uanset hvilke højttalere du køber, er rummet, du placerer dem i, det vigtigste parameter for, hvordan de lyder. Eksperterne fra HiFifreaks.dk giver deres råd til, hvordan du indretter stuen, så du får bedre lyd.
Placeringen af dine højttalere er noget af det vigtigste, og kræver i visse tilfælde en total omrokering af møbler i stuen for det bedste resultat. Foto: PR.

I det specialdesignede lytterum i hi-fi-butikken sprutter højttalerne af vellyd med en luftig diskant og en bas, der leverer Mike Tyson-stød i mellemgulvet. Fødderne fjedrer let, mens de nyindkøbte højttalere bliver båret hjem, og smilet er ikke til at fjerne under tilkoblingen. Med halvdelen af parcelhusvejen samlet i stuen til den auditive verdenspremiere, foredrag om revolutionerende membranmaterialer og uhørt lineær frekvensgang, er spændingen selvsagt stor. Men så rammer musikken som en usammenhængende lydmosaik, hvor bassen mudrer, og de høje toner skærer i ørerne. Du er ikke blevet snydt af sælgeren. Indretning og udformning af rummet, som højttalerne er sat i, samt højttalernes placering, er nemlig de vigtigste faktorer for god lyd, og du kan med enkle ændringer gøre din lytteoplevelse markant bedre med råd fra hi-fi-eksperten Daniel Nielsen fra HiFifreaks.dk.

Større er ikke altid bedre, når det kommer til højttalere. Inden du lader din kærlighed falde på et sæt to-meter-monstre, er det en god ide at måle stuen op. Specielt højden af rummet er vigtig. En tommelfingerregel er, at dine højttaleres højde ikke skal overstige halvdelen af loftshøjden. Med højttalere, der går næsten helt op til loftet, bliver der simpelthen skabt for meget energi, som resulterer i stærkt forvredet og forceret lyd. Der er generelt en del lydkvalitet at hente ved at gå en størrelse ned og en klasse op.

Lydtrekanten er et vigtigt begreb, når det kommer til god stereolyd. Opfat dine to højttalere og din foretrukne lytteplads, som hjørnerne i en ligesidet trekant. Afstanden mellem højttalerne skal altså være den samme som afstanden fra hver højttaler og til lyttepladsen.  Højttalerne skal oftest vinkles en anelse ind mod din plads.

Møbler er med til at absorbere lyden, så den ikke flyver frem og tilbage mellem vægge, loft og gulv. En stramt indrettet stue med mange nøgne overflader vil få lyden til at lyde ekko-agtig og ubehagelig. Overflader som fliser, beton og glas er syndere, som helst skal dækkes. Brug rigeligt med langhårede tæpper, en stor, vamset sofa og dekorér væggene intenst med billeder, vægtæpper eller regulære akustikplader.

Kompakthøjttalere ses i mange danske hjem, da de tilbyder et acceptabelt kompromis og giver god lyd uden at fylde hele stuen. Som oftest bliver de placeret i en reol eller monteret på væggen med beslag. Du kan dog forbedre din lydkvalitet væsentligt ved at trække højttalerne mindst 30 centimeter væk fra bagvæggen. Bassen bliver nemlig forstærket og forvredet af bagvæggen, hvilket gør den overdrevet buldrende og mudret.

Placeringen af dine højttalere er noget af det vigtigste, og kræver i visse tilfælde en total omrokering af møbler i stuen for det bedste resultat. Som nævnt før, skal de ikke stå for tæt på bagvæggen. Endnu vigtigere er det, at de bliver rykket væk fra sidevæggene. Stil derfor aldrig højttalerne helt ude i hjørnerne af rummet – helst en meter fra sidevæggen. For at skabe det rigtige stereoperspektiv er det også vigtigt, at der er lige langt til sidevæggen i begge sider, ellers vil der være hørbar forskel mellem de to højttalere, når du sidder på din lytteplads i lydtrekanten.

Daniel Nielsen
Direktør, HiFi-freaks.dk
daniel@hififreaks.dk

Du kan forbedre lydkvaliteten væsentligt ved at trække højttalerne mindst 30 centimeter væk fra bagvæggen. Foto: PR.
Dekorér stuen, så den har rigeligt med billeder og bløde tæpper til at absorbere lyden og give bedre akustik. Foto: PR.

HiFi-freaks.dk er onlineforhandler af HiFi til entusiasten såvel som konfirmanden. Firmaet importerer selv en vifte af nøje udvalgte kvalitetsmærker direkte fra producenterne og skærer dermed fordyrende mellemled fra. HiFi-freaks.dk går videre end købeloven og giver 30 dages fuld fortrydelsesret samt tre års reel garanti. www.hifi-freaks.dk