Express 1 må trækkes ud tirsdag

Weekendens problemer med en hovedmotor på Express 1 har desværre vist sig at være mere alvorligt end først antaget. En skade på en ring i et leje kommer til at betyde, at Express 1 må trækkes ud af drift den kommende tirsdag.
Express 1 må sejle med forsinkelser frem til tirsdag, hvor den så må trækkes ud af drift.

Den forgangne weekend var mekanikerne opmærksomme på en hovedmotor på Express 1. I første omgang - så det ud til - uden grund. Men nu har en ny kikkertundersøgelse af motoren fundet en beskadiget ring i et leje. Det betyder, at Express 1 må trækkes ud af drift på tirsdag den 1. juni. Det betyder også, at Express 1 frem til tirsdag må sejle på tre motorer og derfor bliver forsinket i løbet af dagene.

Tirsdagens sejlplan med fire dobbeltture bliver dækket ind af både Max, Hammershus og Povl Anker. To dobbeltture med hurtigfærgen Max og en enkelt dobbelttur til hver af de andre færger.

”Det positive er, at mekanikernes vedholdenhed har forhindret, at skaden kunne udvikle sig alvorligt. Det er træls at skulle sejle på tre motorer i nogle dage og træls at skulle undvære Express 1 en dag – men alternativet med en større skade er langt værre”, siger Bornholmslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Sejlplanen for de kommende dage ændres ikke på hjemmesiden. I stedet får gæsterne direkte besked om, at de kan møde senere til afgangene frem til tirsdag, når kaptajnerne har overblik over de reelle forsinkelser de kommende dage.

Tirsdagens sejlplan ser ud som på billede to til denne pressemeddelelse.

Sådan ser sejlplanen for tirsdag den 1. juni ud.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.