Express 1 bliver på Bornholm

Med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet er det i dag blevet officielt, at Express 1 afløser hurtigfærgen Max som højkapacitetsfærge på Bornholm.
Express 1 bliver højkapacitetsfærge på Bornholm. Det står klart med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet.

Det har været ventet længe – men i dag blev det officielt. Med en godkendt tillægskontrakt har Transportministeriet i dag opfyldt bornholmernes ønske om at beholde Express 1 som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende Express 5.

”Med Express 1 og Express 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Express 1’s ophold på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen af Bornholm. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.

Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.

”Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne”, siger Carsten Jensen.

Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år – herefter skal begge parter evaluere på ordningen.

”På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige”, slutter Carsten Jensen.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.