EWII til konkurrenter: Tag ansvar for jeres el-sælgeres beskidte tricks

Administrerende direktør i den jysk-fynske energikoncern EWII, Lars Bonderup Bjørn, er træt af brodne kar i branchen: Tag ansvar for de metoder, jeres sælgere bruger, lyder budskabet.

Det sker jævnligt, at EWII Koncernens kunder bliver ringet op af el-sælgere, der fortæller usandheder om virksomheden.

”Vi hører ugentligt om sælgere, der påstår, vi er gået konkurs, at vi er blevet opkøbt eller at vi har overdraget vores kunder til andre selskaber,” lyder det fra administrerende direktør i EWII, Lars Bonderup Bjørn.

Det har været et problem i årevis, og derfor har EWII Koncernen både lanceret en kampagne mod beskidte tricks, været offentligt ude med kritik af sælgermetoderne, skrevet adskillige debat-indlæg i pressen samt senest politianmeldt to af selskaberne, Velkommen og Norström for bedrageri.

Også Forbrugerombudsmanden har været ude med politianmeldelser af flere af selskaberne.

Men lige lidt hjælper det. Og det er ikke godt nok, lyder den klare melding fra EWII:

”Det, der normalt sker, er, at ledelsen i disse selskaber tager afstand fra metoderne, når de kommer i søgelyset. Så fyrer de måske en underleverandør, eller henviser til, at de har alt for travlt til at lede deres eget firma og andre må tage skraldet,” forklarer han.

”Det er en uskik. Det er ledelsen i de pågældende firmaer, der har ansvaret. Det vil jeg gerne slå helt fast: Systematisk vildledning som det her kan ikke tørres af på en underleverandør eller på den enkelte sælger. Det er ene og alene ledelsens ansvar,” siger Lars Bonderup Bjørn.

EWII Koncernen har det meste af 2020 samlet sager ind og kategoriseret dem, og det er kommet bag på direktøren, hvor systematisk, det er sat i værk:

”Når man kigger ned over sagerne samlet, kan vi se, at det er de samme to-tre ting, som sælgerne siger, og at der er pauser, når der er offentlig opmærksomhed. Når opmærksomheden stilner af, begynder det igen. Det er helt systematisk,” siger Lars Bonderup Bjørn.

For eksempel var der mange sager i sommers, men så blev der sat fokus på de beskidte metoder, og så stilnede opkaldene af.

”Freden varede i halvanden måned. Så begyndte vi igen at få klager,” siger direktøren.

Derfor besluttede direktøren sig for at politianmelde begge selskaber. Men det hjalp heller ikke, siger han:

”Faktisk er der sket det helt modsatte – efter vi har politianmeldt, er det både blevet grovere og mærkeligere,” fortæller Lars Bonderup Bjørn.

For eksempel, afslører direktøren, blev EWII Koncernen kort efter politianmeldelsen kontaktet af en kunde, der troede, han ringede til Norström.

”Kunden fortalte, at han ringede tilbage på et nummer, han flere gange var blevet ringet op på. Men det er ikke et nummer, vi kender eller ejer. Vi er ikke klar over, hvorfor det viderestiller til os,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Udover adskillige opkald fra forvirrede kunder, der ville dobbelttjekke falske oplysninger, har koncernen også to gange oplevet, at sælgere fysisk udgiver sig for at være fra EWII. Blandt andet har en kunde klaget over at være blevet antastet af sælgere i Vejle Bygade.

”Vi har ikke folk på gaden, så ingen møder os ude på gaden. Længere er den ikke. Men vi er godt og grundigt trætte af dem, der står der i vores navn og alle de andre uærlige sælgere. Det er på tide, at loven bliver strammet, så vi kan få stoppet den her ulovlige praksis,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Lars Bonderup Bjørn, telefon 23 23 71 18

(For baggrund eller cases: PR- og pressechef Anya Palm på 5115 2555.)

Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling9.11.2020 10:37:03 CETPresseinvitation

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet28.10.2020 10:45:43 CETPressemeddelelse

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man

EWII overtager virksomheden Fyr Fyret15.9.2020 14:52:00 CESTPressemeddelelse

Fyr Fyret – en virksomhed, der sælger varmepumper på abonnement til private forbrugere – får nye ejere: EWII Koncernen har dags dato overtaget ejerskabet fra sourcing- og servicekoncernen Solar. For EWII handler opkøbet om at styrke den grønne fremtid, Danmark kigger ind i: ”Vi tror på, at vejen frem for Danmark er varmepumper, både til erhvervsdrivende og til private forbrugere. Varmepumper er bæredygtige og klima-venlige, og sådan mener vi også, at fremtidens forretning skal være,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i EWII Koncernen. Med Fyr Fyret i porteføljen har EWII i dag markedets stærkeste tilbud til privatkunderne. Og det er ikke tilfældigt, lyder det fra direktøren. ”Vi har de senere år fokuseret meget af vores forretning på varmepumper, og på området omkring grønne alternativer til de mange olie- og gasfyr, der står rundt omkring i de danske hjem og i mange virksomheder,” siger han og uddyber: ”Vi skal have alt gas udfaset, og det betyder jo, at fyren