EWII sælger udenlandske vindmøller

14 vindmøller i Tyskland og to svenske vindmølleparker er nu ikke længere en del af EWII Koncernens portefølje. Sådan lyder beskeden fra den koldingensiske energikoncern.

EWII Koncernen frasælger sine udenlandske vindmøller i Tyskland og Sverige

”Det er vores holdning, at vi kan gøre mest for den grønne omstilling i Danmark ved at fokusere vores aktiviteter tættere på vores kunder og samarbejdspartnere. Så det er en strategisk beslutning,” siger Oliver Wolgast, der er direktør for Renewables, Trading og Consulting i EWII Koncernen.

De tyske vindmøller, der er beliggende i henholdsvis Sachsen og Nordrhein-Westfalen, er købt af den tyske energi-virksomhed ENOVA. De to svenskeparker overtages af den svenske energi-koncern, Rabbelshede Kraft.

”Vi overdrager vindmøllerne til to købere, som er fremsynede og kompetente til at drive dem og bruge dem aktivt til at fremme den grønne omstilling i henholdsvis Tyskland og Sverige. Det er vi meget trygge ved,” lyder det fra Oliver Wolgast.

Efter salget har EWII Koncernen 22 vindmøller, der befinder sig i Vestdanmark.

Oliver Wolgast, direktør for Renewables, Trading og Consulting i EWII Koncernen, på 2442 9283

EWII Koncernen frasælger sine udenlandske vindmøller i Tyskland og Sverige

Grøn erhvervsgruppe til politikere: Ryd op i reguleringsrodet, så energiselskaberne kan udnytte det fulde potentiale på tværs af forsyningerne1.11.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Energi- og ressourceanvendelse fra vedvarende kilder er afgørende for, at Danmark kommer i mål med klimamålene. Men reguleringen området har ofte en silo-effekt. De barrierer skal fjernes, og lovgivningen skal understøtte tværgående løsninger hen over flere sektorer - sådan lyder det fra en bred erhvervsgruppe, der i sidste uge udgav et katalog med 10 hastetiltag med klimagevinster, der kan indløses her og nu.

Grøn erhvervsgruppe: Indfør tilslutningspligt nu27.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmark fyrer for gråspurvene, når industrien mange steder lader overskudsvarme forsvinde op i luften i stedet for at udnytte den – og trods stigende energipriser og ambitioner om grøn omstilling, så går udviklingen imod et endnu større varmespild. Det kan stoppes nu og her, lyder det fra en bred erhvervsgruppe, der i går udgav et katalog over 10 hastetiltag med klimagevinster på den korte bane.