EWII Koncernen offentliggør hvilke nye områder, der nu får fibernet

”Vi har netop set, hvor effektivt Danmark er som digitaliseret samfund. Det kan vi kun være, hvis vi sørger for, at folk har en effektiv fibernet-forbindelse,” siger Pernille Johannessen, koncernudviklingsdirektør for EWII Koncernen. Foto: EWII

Alt og alle i Trekantområdet skal have gratis adgang til fibernet. Det mener energikoncernen EWII, der i øjeblikket er i gang med udrulningsprojektet ”Fiber i alt til alle”, der skal bringe Trekantområdet helt i front på internethastighed i Danmark. Første etape af projektet er i fuld gang, og nu nærmer anden etape sig.

Koncernen er derfor klar til at offentliggøre, hvilke områder, der får fibernet i næste omgang:

”Vi kommer ud med fiber til alle adresser, men tager opgaven i etaper af logistiske hensyn. I dag kan jeg fortælle, hvor vi kommer hen næste gang – men alle skal nok få fibernet, også dem, der ikke er med i denne omgang,” siger Pernille Johannessen, der er koncernudviklingsdirektør hos EWII, og forklarer, at der har været stor interesse for projektet.

”Det er dejligt at møde så stor positivitet, og imødekommenhed, når vi er ude med vores gravemaskiner,” siger hun.

Den positive reaktion skyldes det behov for stabilt og hurtigt internet, som corona-krisen afslørede, mener Pernille Johannessen:

”Vi har netop set, hvor effektivt Danmark er som digitaliseret samfund. Det kan vi kun være, hvis vi sørger for, at folk har en effektiv fibernet-forbindelse,” siger Pernille Johannessen.

Selskabet betragter fibernet som infrastruktur på linje med el, vand og varme, og derfor er det også uden beregning, når EWII sender sine montører rundt i området:

”Jeg er af den holdning, at en internet-forbindelse er en nødvendighed, og derfor skal det ikke være en diskussion om tilgængelighed. Det skal bare være frit for alle, så vi kan få et effektivt, digitaliseret samfund,” siger Pernille Johannessen.

Hun tilføjer, at servicen med at rulle fibernettet ud til alle, gælder helt ned til installationen af fiberbokse på den enkelte borgers adresse. Alle, der ønsker at få en fiberboks sat ind, kan få det uden beregning, lyder det fra direktøren. Det er et tilbud, som mange har sagt ja tak til, og det er godt, for det gavner samfundet, at borgerne har hurtige forbindelser i hjemmet:

”I dag er det sådan, at det kun er hver tredje dansker, der benytter sig af det lynhurtige internet, som alle i princippet har adgang til. Den tidligere VK-regering satte et bredbåndsmål om, at Danmark skulle være dækket 100 procent i 2020*, og det kan vi jo se nu: Det går for langsomt. Og det er det, vi er ved at gøre noget ved,” siger Pernille Johannessen.

Projektet ”Fiber i alt til alle” dækker cirka 50.000 adresser, der mangler tilslutning i Trekantområdet. De borgere, der er interesserede i at få fiberboksen opsat på adressen, kan henvende sig til EWII Fiber, lyder det.

I næste etape vil følgende veje blive berørt af udrulningen:

Kolding: Søndertorv, Bogensevej, Borgergade, Bredgade, Brostræde, Divelshul, Dr. Fichs Vej, Farverstræde, Fynsvej, Katrinegade, Konsul Graus Gade, Langelinie, Lille Brostræde, Lundeborgvej, Middelfartvej, Nicolaiplads, Ny Vestergade, Nyborgvej, Nytorv, Næsbyvej, Odensevej, Petersbjerggård, Provstegyden, Rendebanen, Ryslingevej, Sct. Jørgens Gade, Skolegade, Svendborgvej, Svietorvet, Søndergade, Vesterbrogade, Vestertorv, Zahnsgade, Ålegården

Middelfart: Agertoften, Algade, Assensvej, Blindebomsvej, Brovejen, Elmegade, Fennikelvej, Jernbanegade, Karsevænget, Kørvelvej, Kålsbjergvej, Lillebæltsvænget, Merianvej, Meyersgade, Myntevænget, Møllegårdvej, Nygade, Odensevej, Perikonvej, Rasmus Poulsens Vej, Sarvænget, Stationsvej, Teglværksgade, Toftegårdvej, Viaduktvej, Øresundsvænget.

Områderne er også at finde på selskabets hjemmeside på www.ewii.com/fibernettildig, og det endelige gravearbejde bliver udført i ugerne 34-46. De næste områder offentliggøres, når arbejdet med næste etape nærmer sig.

* https://em.dk/media/12257/faktaark-upload.pdf (VK-regeringens bredbåndsmålsætning)

For yderligere information kontakt venligst:

Pernille Johannessen, koncernudviklingsdirektør i EWII Koncernen, på telefon 5115 2560.

EWII Koncernen er med afsæt i Trekantområdet leverandør af el, vand, varme og fiber. Vi sikrer livets selvfølgeligheder med høj forsyningssikkerhed, og vi vægter, at det skal være nemt at være kunde hos os. Vi sælger el og energirådgivning til kunder over hele landet. Varme, vand og fiber sælger vi i Trekantområdet. Vi er med til at forme fremtiden for energibranchen, og spiller en vigtig rolle i udviklingen af fremtidens intelligente løsninger og fleksible energisystemer for at sikre en optimal udnyttelse af de grønne teknologier. Vi bygger fremtidens fibersamfund og udvikler løsninger til fremme heraf. Vi investerer ansvarligt og fremsynet i udviklingen af vores fælles samfund. EWII er en af Trekantområdets største private arbejdspladser med mere end 450 medarbejdere.