EWII: Giv bestyrelsen skærpet ansvar for beskidte tricks i branchen

Der er den borger, hvis meget syge mor mod sin vilje blev skiftet over til et el-selskab, hun ikke ønsker at være kunde hos.
Der er den borger, der blev antastet på gaden af en aggressiv sælger, der ikke kom fra det selskab, han udgav sig for.
Der er også de – mange - borgere, som får oplyst af el-sælgere over telefonen, at deres el-selskab er fusioneret, eller at de kan slippe for at betale lovpligtige skatter og afgifter.
Disse historier får EWII Koncernens kundeservice løbende ind fra frustrerede kunder, der klager over, at de er blevet behandlet dårligt af telefonsælgere fra branchen - og derfor hilser EWII det velkomment, at forbrugerombudsmanden nu lægger op til stramninger på området.
”Beskidte kneb i elsalg er et både omfattende og vedvarende problem, der generer mange mennesker. Vi vil gerne bakke op om forbrugerombudsmanden, og synes, det er positivt, hvis for eksempel bødeniveauet bliver hævet,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør for EWII Koncernen.
Koncernen har politianmeldt to af selskaberne, i henholdsvis august 2020 og november 2020, uden problemet af den grund er blevet mindre.
Lars Bonderup Bjørn mener derfor ikke, at det er tilstrækkeligt, hvis straffen blot tilfalder selskabet. Der bør medfølge et personligt ansvar for bestyrelse og direktion.
”Vi mener, at det bør indgå som en del af skærpet bestyrelsesansvar, at bestyrelsen forpligtes til at tage handling, når man konstaterer gentagne ulovligheder i selskaberne,” slår han fast.
Han peger på, at historikken afslører, at selskaberne har nogle faste forklaringer, som de bruger - uden at standse deres sælgere.
”For eksempel fortæller et af selskaberne, at de har ansat en person for at overholde loven. Det er ikke nok. Hvis selskaberne har et tilbagevendende problem, som tilfældet er her, så må bestyrelse og direktion forpligtes til at gribe ind og afskedige de mennesker, der udfører- og er ansvarlige for- de ulovlige handlinger,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Det gælder ligeledes argumentet om, at det er samarbejdspartnere, der står for telesalget:
”Vi har ad flere omgange hørt elselskaber, der benytter sig af endog meget grove metoder, sende aben videre, og forsikre om, at de har stoppet samarbejdet med en given underleverandør. Problemet er ikke ophørt af den grund, så også her skal selskabet tage ansvar, også for valget af underleverandører,” siger han.
Han understreger, at det er vigtigt at holde sig for øje, at forbrugerne reelt er ubeskyttede, når de skal håndtere professionelle og aggressive sælgere.
”Der er behov for øget forbrugerbeskyttelse. Forbrugerombudsmanden bør have ressourcer til at sikre en kommunikation og adgang, som gør det muligt for samfundets svageste borgere at rette henvendelse, når tvivlen melder sig, om man er blevet snydt eller har mulighed for at komme ud af en kontrakt. I dag er det ganske vanskeligt for menigmand at orientere sig i, og det udnytter nogle selskaber,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i EWII Koncernen, på telefon 23 23 71 18
Billeder

Links
Information om EWII A/S
Følg pressemeddelelser fra EWII A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra EWII A/S
EWII bliver ny toppartner for Parasport Danmark27.11.2025 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
Energi- og forsyningskoncernen EWII indgår et nyt samarbejde med Parasport Danmark som organisationens nyeste toppartner. Med afsæt i stærke lokale fællesskaber og en ambition om at skabe et mere inkluderende samfund skal partnerskabet styrke idrætsmulighederne for mennesker med handicap eller særlige behov – både lokalt og nationalt.
EWII i opråb: Medicinrester i drikkevandet kalder på indgreb mod spildevandsslam25.11.2025 08:15:51 CET | Pressemeddelelse
De første mikrorester fra medicin har allerede fundet vej fra spildevandsslam spredt på marker til grundvandet og videre ud i vandhanen. Uden nationale regler risikerer vi at skulle rense fremtidens drikkevand, lyder det i et opråb fra EWII. Energi- og forsyningskoncernen påpeger, at den bedste og billigste drikkevandsbeskyttelse sker ved at beskytte jordens overflade.
Ét samlet EWII: Infrastruktur, Vand og Varme skifter navn3.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energi- og forsyningskoncernen EWII er én samlet koncern, og fremover er det også afspejlet i navnene på forsyningsselskaberne TREFOR Vand, TREFOR Varme og TREFOR Infrastruktur. Her ændres navnene til EWII Vand, EWII Varme og EWII Infrastruktur. Et navneskifte, der tydeliggør koncernens fælles identitet og vision. Elnetselskaberne TREFOR El-net og TREFOR El-net Øst fortsætter med uændret navn.
EWII sprænger ladeboks-markedet og giver serviceaftaler tilbage til elbilsejerne9.9.2025 08:44:42 CEST | Pressemeddelelse
Forslaget om at droppe elafgiften vil vende op og ned på markedet for private ladebokse til elbiler, hvor de nuværende regler har bundet elbilsejere, der ville opnå afgiftsrefusion, til serviceaftaler. Energikoncernen EWII tager konsekvensen og giver serviceaftalerne tilbage til elbilsejerne, allerede inden elafgiften er ændret. Det giver elbilister med egen ladeboks en tryg serviceaftale, samtidig med at de året ud får afgiftsrefusion uden at betale abonnement.
Myndigheder siger ja til EWIIs fibersalg27.8.2025 14:47:37 CEST | Pressemeddelelse
Konkurrencerådet giver en betinget godkendelse af Norlys’ fiberselskabs, Sinal, køb af fibernettet i Trekantområdet. Godkendelsen betyder, at Norlys kan overtage EWIIs fibernet, når Norlys’ kundeforretning har stoppet det nuværende samarbejde med syv antenneforeninger i trekantområdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
