EWII: Giv bestyrelsen skærpet ansvar for beskidte tricks i branchen

Der er den borger, hvis meget syge mor mod sin vilje blev skiftet over til et el-selskab, hun ikke ønsker at være kunde hos.
Der er den borger, der blev antastet på gaden af en aggressiv sælger, der ikke kom fra det selskab, han udgav sig for.
Der er også de – mange - borgere, som får oplyst af el-sælgere over telefonen, at deres el-selskab er fusioneret, eller at de kan slippe for at betale lovpligtige skatter og afgifter.
Disse historier får EWII Koncernens kundeservice løbende ind fra frustrerede kunder, der klager over, at de er blevet behandlet dårligt af telefonsælgere fra branchen - og derfor hilser EWII det velkomment, at forbrugerombudsmanden nu lægger op til stramninger på området.
”Beskidte kneb i elsalg er et både omfattende og vedvarende problem, der generer mange mennesker. Vi vil gerne bakke op om forbrugerombudsmanden, og synes, det er positivt, hvis for eksempel bødeniveauet bliver hævet,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør for EWII Koncernen.
Koncernen har politianmeldt to af selskaberne, i henholdsvis august 2020 og november 2020, uden problemet af den grund er blevet mindre.
Lars Bonderup Bjørn mener derfor ikke, at det er tilstrækkeligt, hvis straffen blot tilfalder selskabet. Der bør medfølge et personligt ansvar for bestyrelse og direktion.
”Vi mener, at det bør indgå som en del af skærpet bestyrelsesansvar, at bestyrelsen forpligtes til at tage handling, når man konstaterer gentagne ulovligheder i selskaberne,” slår han fast.
Han peger på, at historikken afslører, at selskaberne har nogle faste forklaringer, som de bruger - uden at standse deres sælgere.
”For eksempel fortæller et af selskaberne, at de har ansat en person for at overholde loven. Det er ikke nok. Hvis selskaberne har et tilbagevendende problem, som tilfældet er her, så må bestyrelse og direktion forpligtes til at gribe ind og afskedige de mennesker, der udfører- og er ansvarlige for- de ulovlige handlinger,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Det gælder ligeledes argumentet om, at det er samarbejdspartnere, der står for telesalget:
”Vi har ad flere omgange hørt elselskaber, der benytter sig af endog meget grove metoder, sende aben videre, og forsikre om, at de har stoppet samarbejdet med en given underleverandør. Problemet er ikke ophørt af den grund, så også her skal selskabet tage ansvar, også for valget af underleverandører,” siger han.
Han understreger, at det er vigtigt at holde sig for øje, at forbrugerne reelt er ubeskyttede, når de skal håndtere professionelle og aggressive sælgere.
”Der er behov for øget forbrugerbeskyttelse. Forbrugerombudsmanden bør have ressourcer til at sikre en kommunikation og adgang, som gør det muligt for samfundets svageste borgere at rette henvendelse, når tvivlen melder sig, om man er blevet snydt eller har mulighed for at komme ud af en kontrakt. I dag er det ganske vanskeligt for menigmand at orientere sig i, og det udnytter nogle selskaber,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i EWII Koncernen, på telefon 23 23 71 18
Billeder

Links
Information om EWII A/S
Koncernen har hovedkvarter i Trekantområdet, hvor vi er leverandør af elnet, vand, varme og fiber. Derudover sælger vi el, bredbånd, ladestandere og giver energirådgivning til kunder over hele landet. Vi driver ligeledes elforsyningen på Bornholm.
Vi bygger Danmarks grønne infrastruktur med høj forsyningssikkerhed, og vi vægter, at det skal være nemt at være kunde hos os.
Vi er med til at forme fremtiden for energibranchen, og spiller en vigtig rolle i udviklingen af fremtidens intelligente løsninger og fleksible energisystemer for at sikre en optimal udnyttelse af de grønne teknologier. Vi bygger fremtidens fibersamfund og udvikler løsninger til fremme heraf. Vi investerer ansvarligt og fremsynet i udviklingen af vores fælles samfund.
EWII er en af Trekantområdets største private arbejdspladser med mere end 600 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra EWII A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra EWII A/S
EWII Koncernen går ind i finsk vind-investering30.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske energikoncern EWII bevæger sig længere ud over landets grænser med investering i Finland. Her skal to vindmølleparker nu opføres af TOWII Renewables, som EWII og japanske Tokyo Gas hver ejer 50% af. Dermed sættes yderligere strøm til ambitionerne om at udvikle grøn energi i både ind- og udland.
Super Dæk Service og EWII sætter strøm til elbilerne30.5.2025 10:18:56 CEST | Pressemeddelelse
Super Dæk Service har indgået en aftale med energikoncernen EWII om opstilling af ladestandere ved alle værkstedskædens fysiske afdelinger.
EWII har sat strøm til Danmarks største batteri13.5.2025 18:06:11 CEST | Pressemeddelelse
Med landets største Battery Energy Storage System har energikoncernen EWII trykket på kontakten til fremtiden. I dag er et nyt batterianlæg med en kapacitet på 30 MW og 43 MWh sat i drift på Bornholm. Batteriet skal levere fleksibilitet, som er nødvendig i elektrificeringen af samfundet.
Seks store skridt gør EWII klar til grøn fremtid8.4.2025 11:10:48 CEST | Pressemeddelelse
For energikoncernen EWII var 2024 et overgangsår. Ny strategi, store investeringer og skarpe holdninger sikrede sammen med en stabil drift, at koncernen leverede et resultat bedre end forventet og står stærkt rustet.
EWII indgår samarbejde med Enorm Biofactory: Bandlyser kød og komælk for at reducere CO21.4.2025 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er slut med kødretter til frokost og komælk i kaffen hos den danske energikoncern. Direktøren har mistet tålmodigheden og skærer igennem på klimaets vegne. Via et strategisk samarbejde med en producent af spiselige larver ventes initiativet at reducere EWIIs klimaaftryk med 46 ton CO2 om året.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum