Everfuel modtager støtte som del af stort IPCEI-satsning

Den danske brintkomet, Everfuel, er godkendt til økonomisk støtte under den storstilede europæiske satsning på brint, IPCEI, hvor også Ørsted og Advent tidligere er blevet godkendt til støtte. Everfuel deltager som eneste danske virksomhed i projektet “Hy2Use”, sammen med 29 andre virksomheder fra 13 europæiske lande.

“Det er en stor og god nyhed, at Everfuel nu også er godkendt til IPCEI-støtte. Det er uhyre vigtigt, at de danske virksomheder er repræsenteret i de ambitiøse, europæiske projekter, der for alvor skal være med til at etablere en kommercielt levedygtig brintindustri på kontinentet. Vi har mere end nogensinde brug for udvikling, udbygning og opskalering af grønne løsninger i Europa, og brint- og PtX-industrien kan bidrage massivt både i forhold til klimamålsætninger, men i høj grad også i forhold til europæisk forsyningssikkerhed og fossil uafhængighed,”siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en reaktion på nyheden.

I “Hy2Use”deltager 35 projekter med deltagelse af 29 virksomheder fordelt over 13 lande. De 13 lande lægger tilsammen 5,2 mia. euro i projektet, og det forventes, at “Hy2Use” vil kunne rejse yderligere 7mia. euro i private investeringer, fordelt over hele den industrielle brint- og PtX-værdikæde. Den danske regering offentliggjorde tilbage i juni 2021, at der fra dansk side afsættes 850 mio. kr. til IPCEI-projekter. De penge skal nu fordeles mellem Everfuels involvering i projektet “Hy2Use” og Ørsteds projekt “Green fuels for Denmark”, der er en del af “Hy2Tech”-projektet.

IPCEI skal kickstarte europæisk brintindustri

Og IPCEI, der står for Important Projects of Common European Interest, er et rigtigt vigtigt værktøj at bruge, når det handler om udvikling af den europæiske brintindustri, fordi pengene her hurtigt kommer ud at arbejde, mener Tejs Laustsen Jensen:

“IPCEI-processen giver brint- og PtX-industrien på tværs af Europa det rygstød, der er brug for, for at få produktion og aftag af brint og brintbaserede brændsler op i en skala, der virkelig gør en forskel. Både i “Hy2Tech” og “Hy2Use” løftes hele værdikæden markant, så alle led styrkes samtidig. Det er vigtigt for både klima og fossil uafhængighed, men også for nye arbejdspladser og erhvervsmuligheder. Derfor er det meget glædeligt, at Danmark er repræsenteret i begge spor”.

Brintbranchen: Tid til næste skridt i realiseringen af det danske PtX-potentiale17.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

EU-udbud på 22,5 milliarder kr. skal opskalere brintindustrien4.11.2022 13:19:25 CET | Pressemeddelelse

Efterårets valg skal være endnu et klimavalg5.10.2022 13:05:44 CEST | Pressemeddelelse