Eva modtager international sygeplejemedalje efter 30 år i verdens brændpunkter

Eva Jordung, der er udsendt for Røde Kors, modtager den internationale sygeplejemedalje, Florence Nightingale. Hun har i næsten 30 år arbejdet med udsatte mennesker verden over.
Eva Jordung er en af 25 modtagere af Florence Nightingalemedaljen. Foto: Jakob Dall

Den 28. maj modtager 58-årige Eva Jordung den internationale Florence Nightingalemedalje for sit arbejde i verdens brændpunkter. Eva Jordung har i næsten 30 år brugt sin baggrund som sygeplejerske til at hjælpe udsatte mennesker verden over med deres fysiske og mentale sundhed.

”I 1986 rejste jeg til Sudan, hvor jeg blev frivillig i en flygtningelejr for etiopiske og eritreiske flygtninge. Efter det ville jeg fortsætte med at hjælpe, så jeg tog hjem og uddannede mig til sygeplejerske. Som sygeplejerske er der så mange måder, jeg kan hjælpe folk på, og det har åbnet mange døre for mig. Jeg er meget stolt over at være sygeplejerske og nu også modtage denne medalje,” siger Eva Jordung.

Medaljen uddeles hvert andet år af Internationalt Røde Kors til sygeplejersker, der har udvist exceptionelt mod og gjort et stort stykke arbejde herhjemme og ude i verden. Medaljen blev stiftet i 1912 til minde om Florence Nightingale, som var en pioner i sygeplejefaget. Siden har 44 danskere modtaget medaljen.

Udsendt til kriseramte Libanon

Eva Jordung, der er svensk statsborger, blev uddannet som sygeplejerske i København ved Bispebjerg Hospital i 1991 og rejste i 1993 til Somalia for at hjælpe underernærede børn. Siden har blandt andet været udsendt til Somalia, Rwanda, Bosnien-Hercegovina, Mozambique, Indonesien, Palæstina og Syrien og nu Libanon.

”Jeg arbejder med mental og fysisk sundhed. Det er gennemgående for alt, hvad jeg laver. Specielt det psykosociale arbejde, som altid har indgået i det, jeg har lavet,” siger Eva Jordung.

Eva Jordung blev første gang udsendt for Røde Kors i 1997 til Bosnien-Hercegovina, hvor hun var med til at integrere psykosocialt arbejde i nødhjælpsindsatsen. Det har været en vigtig del af Røde Kors’ arbejde siden. Lige nu er hun udsendt for Røde Kors til Beirut i Libanon, som sidste år blev rystet af en voldsom eksplosion og lige nu er hårdt ramt af COVID-19. Her leder hun Røde Kors’ sundhedsindsats.

FAKTA OM MEDALJEN

• Medaljen uddeles hvert andet år af Den Internationale Røde Kors Komite
  • I Danmark uddeles medaljen af Røde Kors og Dansk Sygeplejeråd
  • Én danske sygeplejersker modtager i år Florence Nightingalemedaljen