EUSA Pharma

EUSA PHARMA JA PAPA GIOVANNI XXIII -SAIRAALA, ITALIA, TARJOAVAT SISCO-TUTKIMUKSEN VÄLIANALYYSITIEDOT SILTUKSIMABILLA HOIDETUISTA COVID-19-POTILAISTA

Hemel Hempstead, YHDISTYNYT KUNINGASKUNTA ja Bergamo, ITALIA – 1.4.2020 – EUSA Pharma, onkologiaan ja harvinaisiin sairauksiin keskittyvä maailmanlaajuinen biofarmaseuttinen yhtiö, ilmoitti tänään Papa Giovanni XXIII -sairaalan toimeksiantaman SISCO-tutkimuksen1 (Siltuximab In Serious COVID-19, siltuksimabi vaikeassa COVID-19:ssä) alustavista havainnoista, jotka pohjautuvat ennalta suunniteltuun tietoanalyysiin 24.3.2020.

Siltuksimabi on interleukiini-6:een (IL-6) kohdentuva monoklonaalinen vasta-aine, jonka ovat hyväksyneet Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto (FDA) ja Euroopan lääkevirasto (EMA) sekä useat muut toimivaltaiset elimet eri puolilla maailmaa sellaisten monisentristä Castlemanin tautia (MCD) sairastavien potilaiden hoitoon, jotka ovat negatiivisia humaanin immuunikatoviruksen (HIV) ja humaanin herpesvirus-8:n (HHV-8) suhteen (tunnetaan myös nimellä idiopaattinen MCD; iMCD). Siltuksimabia tutkitaan COVID-19-potilailla, joille on kehittynyt vakavia hengitystiekomplikaatioita, mikä on sairastuvuuden ja kuolleisuuden yleisin syy.

Välianalyysitiedot, jotka esitettiin siltuksimabilla hoidetuista 21 ensimmäisestä potilaasta, joita seurattiin enintään 7 vuorokauden ajan, osoittavat, että kolmasosa (33%, n=7) potilaista parani kliinisesti, tarviten vähemmän happitukea, ja potilaista 43%:n (n=9) tila stabiloitui, mikä ilmeni siten, ettei esiintynyt kliinisesti merkittäviä muutoksia. Yhteen vedettynä tämä tarkoittaa sitä, että yli kolmella neljäsosalla siltuksimabilla hoidetuista potilaista (76%, n=16) sairaus oli joko stabiili tai parantunut välianalyysin hetkellä. Taudin pahenemista havaittiin kolmella (14%) potilaalla, kun taas yksi (5%) potilas kuoli ja yksi (5%) koki aivoverisuonitapahtuman.

Lisäksi systeemisen tulehduksen merkkiaineen, C-reaktiivisen proteiinin (CRP), tasot laskivat lähtötilanteesta päivään 5 mennessä siltuksimabihoidon jälkeen kaikilla potilailla, joilla oli riittävät tallennetut arvot (100%, 16/16). Tason lasku oli pysyvä näillä potilailla (100%, 16/16) seitsemän päivää siltuksimabihoidon saamisen jälkeen. CRP-tason laskua pidetään IL-6-inhibition tehon vankkana indikaattorina.2

Suurimmalla osalla potilaista (90%, 19/21) oli lähtötilanteessa kuumetta, kuivaa yskää, 13/21 (62%), ja dyspneaa (hengenahdistusta) 15/21 (71%). Valtimoveren happiosapaineen (PaO2) ja sen saavuttamiseksi käytetyn sisäänhengitysilman happifraktion (FiO2) suhde, joka tunnetaan myös nimellä P/F-suhde eli keuhkojen toiminta, ja IL-6-arvo olivat lähtötasolla normaalivaihteluvälin ulkopuolella suurimmalla osalla potilaista, kun P/F-suhteen mediaani oli 127 (pois lukien >300 ja akuuttia hengitysvaikeusoireyhtymää [ARDS]3 indikoivat), ja perifeeristen IL-6-tasojen mediaani oli 140 pg/ml (vaihteluväli 113–239 pg/ml). Seerumin CRP oli kaikilla potilailla koholla lähtötilanteessa, ja mediaani oli 23 mg/dl (vaihteluväli 10–43 mg/dl).

Käsikirjoitus on valmisteilla toimitettavaksi johtavaan lääketieteelliseen lehteen, ja esipainettu tiivistelmä on talletettu ja saatavilla välittömästi osoitteesta www.medRxiv.org

Professori Alessandro Rambaldi, MD, PhD, Papa Giovanni XXIII -sairaala, Bergamo, Italia, tutkimuksen toimeksiantaja-tutkija ja hematologiayksikön ja onkologian ja hematologian laitoksen johtaja, kertoi: ”Papa Giovanni XXIII -sairaalan tiimi kertoo mielellään näistä alustavista havaintotiedoista. Vaikka emme ole vielä tunnistaneet ja analysoineet potilaiden kontrolliryhmää, nämä siltuksimabihoitoa saaneiden potilaiden alustavat tiedot ovat elintärkeitä, jotta voidaan tehdä päätöksiä siltuksimabin asianmukaisesta käytöstä sekä tosielämässä että uusissa COVID-19-tutkimuksissa, kun jatkamme IL-6-eston roolin tutkimista. Tärkeää on, että nämä alustavat kontrolloimattomat tiedot vahvistavat, että IL-6-taso on korkea lähtötilanteessa, kuten myös CRP-taso, mutta tasot laskevat siltuksimabihoidolla. Tämä viittaa monoklonaaalisten vasta-aineiden rooliin mahdollisena terapeuttisena strategiana tähän kuolemaan johtavaan infektiosairauteen. Muita potilaita koskevia lisätietoja, tapauskontrollianalyysi ja kuolleisuuden 30 päivän seuranta julkistetaan, kun ne ovat saatavilla.”

Lee Morley, Toimitusjohtaja, EUSA Pharma, totesi: "Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme julkaista nämä alustavat tiedot SISCO-tutkimuksesta. Toivomme, että tulokset auttavat ohjaamaan tosielämän hoitopäätöksiä tämän kriittisen hätätilanteen aikana. Odotamme innolla lisätutkimuksia, joilla tutkitaan siltuksimabin mahdollisuuksia potilailla, joilla on vakavia COVID-19:n aiheuttamia hengitystiekomplikaatioita, ja että voimme antaa lisätietoja mahdollisimman pian. Olemme erittäin kiitollisia Papa Giovanni XXIII -sairaalan tiimille Bergamossa, Italiassa, heidän poikkeuksellisista pyrkimyksistään suorittaa SISCO-tutkimusta ja koota nämä väliaikaiset tiedot erittäin vaikeissa olosuhteissa.”

Tietoja SISCO-tutkimuksesta

Papa Giovanni XXIII -sairaalan toimeksiantama SISCO-tutkimus on siltuksimabin, humaaniin IL-6:een kohdentuvan kimeerisen monoklonaalisen vasta-aineen, havainnoiva tapaus-verrokkitutkimus, jossa tutkitaan siltuksimabia niiden COVID-19-potilaiden hoidossa, joille kehittyy vakavia hengitystiekomplikaatioita. Ergomed plc (LSE: ERGO), erikoistuneiden palvelujen tarjoamiseen lääketeollisuudelle keskittynyt yritys, tarjoaa tutkimukselle kliinisiä tutkimuspalveluja.

Tutkimuksessa kerätään ja analysoidaan tietoja useista potilaista, joita hoidetaan meneillään olevan hätäerityislupaprotokollan mukaisesti. Tutkimuksessa tutkitaan kahta kohorttia retrospektiivisesti, sairaalapotilaita ennen tehohoitoyksikköön (ICU) ottamista tai potilaita, jotka tarvitsevat jo tehohoitoa, ja verrataan vastaaviin kontrolleihin. Ensisijaiset päätetapahtumat ovat invasiivisen ventilaatiotarpeen väheneminen, tehohoidossa kulunut aika tai 30 päivän kuolleisuus.

Uudet todisteet viittaavat siihen, että jotkut COVID-19-potilaat saattavat reagoida IL-6:n, tulehduksellisen sytokiinin, ylituotantoon, mikä johtaa sytokiinimyrskyyn kun immuunijärjestelmä ylistimuloituu ja hyökkää potilaan omaa kehoa vastaan. Kohonneet IL-6-tasot liittyvät sairauden vakavuuteen ja voivat johtaa vakaviin keuhkokomplikaatioihin ja/tai akuuttiin hengitysvajausoireyhtymään (ARDS) mikä on kuolleisuuden yleisin syy COVID-19-potilailla.Siksi suora kohdentaminen tähän sytokiiniin voi parantaa kliinisiä tuloksia näillä kriittisesti sairailla potilailla.

SISCO-tutkimukseen on osallistunut yhteensä 25 potilasta, joilla oli vahvistettu SARS-CoV-2-infektio (COVID-19) ja hengitystiekomplikaatioita. Alustavat tiedot esitetään siltuksimabia saaneesta 21 ensimmäisestä potilaasta. Kaikkia tutkimuksen potilaita hoidettiin siltuksimabiannoksella 11 mg/kg infusoituna 1 tunnin aikana, ja toinen annos oli mahdollinen lääkärin harkinnan mukaan. Siltuksimabia saaneista 21 potilaasta 5 sai toisen annoksen (5/21; 24%) 48–72 tuntia ensimmäisen infuusion jälkeen. Suurin osa potilaista oli miehiä (18/21, 86%), iältään 48–75-vuotiaita. Yleisimmät samanaikaiset sairaudet tässä potilasryhmässä olivat hypertensio 43%:lla (9/21), sydän- ja verisuonisairaus 19%:lla (4/21) ja diabetes 24%:lla (5/21) potilaista.

Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa tuleviin kliinisiin tutkimuksiin, joista käydään parhaillaan keskusteluja, jotta siltuksimabin tehoa voidaan tutkia tarkemmin COVID-19-potilailla, joille kehittyy vakavia hengitystiekomplikaatioita. Alustavat tiedot on ilmoitettu tänään. Tietojen seuraavaa vaihetta, jossa verrataan tuloksia vastaaviin tapaus-verrokkipotilaisiin, joita ei hoideta siltuksimabilla, odotetaan lähiviikkoina.

Viitteet

1 SISCO Study (NCT04322188); https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04322188

2 Clin Cancer Res; 21(6) March 15, 2015 https://clincancerres.aacrjournals.org/content/21/6/1248.long

3 JAMA, 307 (23), 2526-33 2012: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/1160659

#LOPPU#

Tietoja siltuksimabista

Siltuksimabi on monoklonaalinen vasta-aine, joka estää interleukiini-6:n (IL-6), monitoimisen sytokiinin, vaikutuksen. Kohonneita IL-6-tasoja havaitaan useissa tulehdusolosuhteissa.

Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto (FDA) ja Euroopan lääkevirasto (EMA) sekä useat muut toimivaltaiset elimet maailmanlaajuisesti, ovat hyväksyneet siltuksimabin tuotenimellä SYLVANT® sellaisten potilaiden hoitoon, joilla on monisentrinen Castlemanin tauti (MCD) ja jotka ovat negatiivisia humaanin immuunikatoviruksen (HIV) ja humaanin herpesvirus-8:n (HHV-8) suhteen (tunnetaan myös nimellä idiopaattinen MCD; iMCD). iMCD on harvinainen, hengenvaarallinen ja uuvuttava lymfoproliferatiivinen häiriö, joka aiheuttaa immuunisolujen epänormaalia liikakasvua ja jolla on lymfooman kanssa monia samoja oireisiin ja histologiaan liittyviä piirteitä.

Siltuksimabia ei ole hyväksytty COVID-19:n hoitoon.

EUSA Pharmalla on yksinoikeus SYLVANT®-valmisteeseen maailmanlaajuisesti. EUSA Pharma on myöntänyt BeiGene, Ltd:lle yksinoikeudelliset kehitys- ja kaupallistamisoikeudet SYLVANT®-valmisteelle Suur-Kiinassa.

SYLVANT®-valmisteen indikaatiot ja käyttö - Katso täydelliset lääkkeen määräämistä koskevat tiedot.

SYLVANT® (siltuksimabi) on tarkoitettu sellaisten potilaiden hoitoon, joilla on monisentrinen Castlemanin tauti (MCD) ja jotka ovat HIV- ja HHV-8-negatiivisia.

Käytön rajoitukset: SYLVANT®-valmistetta ei ole tutkittu potilailla, joilla on MCD ja jotka ovat HIV- tai HHV-8-positiivisia, koska SYLVANT® ei sitoutunut virusperäiseen IL-6:een ei-kliinisessä tutkimuksessa.

Kontraindikaatiot: Vaikea-asteinen yliherkkyysreaktio siltuksimabille tai jollekin SYLVANT®-valmisteen apuaineelle.

Annostus ja antotapa

SYLVANT®-valmistetta annetaan 11 mg/kg 1 tunnin kestoisena laskimoinfuusiona 3 viikon välein, kunnes hoito ei enää tehoa.

Hematologiset laboratoriokokeet on otettava ennen jokaista SYLVANT®-hoidon annosta 12 ensimmäisen hoitokuukauden ajan ja sen jälkeen joka kolmas hoitosykli. Jos lääkkeen määräämistiedoissa esitetyt hoitokriteerit eivät täyty, on harkittava SYLVANT®-hoidon siirtämistä myöhemmäksi. Annosta ei saa pienentää.

SYLVANT®-hoitoa ei saa antaa, jos potilaalla on vaikea-asteinen infektio. Hoitoa voidaan jatkaa potilaan toipumisen jälkeen.

SYLVANT®-hoito pitää lopettaa, jos potilaalle kehittyy vaikea-asteinen infuusioreaktio, anafylaksia, vaikea-asteinen allerginen reaktio tai sytokiinioireyhtymä. Hoitoa ei saa aloittaa uudelleen.

Tietoja EUSA Pharmasta

Maaliskuussa 2015 perustettu EUSA Pharma on maailmanluokan biofarmaseuttinen yhtiö, joka keskittyy onkologiaan ja harvinaisiin sairauksiin. Yhtiöllä on laajaa kaupallista toimintaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja suora läsnäolo tietyillä muilla markkina-alueilla ympäri maailmaa.  EUSA Pharmaa johtaa kokenut johtoryhmä, jolla on vahva kokemus menestyvien lääkeyhtiöiden kehittämisestä, ja sillä on merkittävä taloudellinen tuki, joka on saatu johtavalta life science -sijoittajalta EW Healthcare Partnersilta.  Lisätietoja osoitteessa: www.eusapharma.com.

Tietoja Papa Giovanni XXIII -sairaalasta

Papa Giovanni XXIII -sairaala on yksi Lombardian suurimmista sairaaloista, joka on kooltaan yhteensä 320 000 neliömetriä ja käsittää yli 900 vuodepaikkaa. Huippuosaamisen alueista tärkeä osa on syöpäkeskus, jossa hoidetaan koko Italiasta ja myös ulkomailta tulevia potilaita. Sairaala on johtavassa roolissa Italian vastatessa meneillään olevaan maailmanlaajuiseen COVID-19-pandemiaan.

Yhteystiedot

Lee Morley                                                                                      Barney Mayles

Toimitusjohtaja                                                                                Apulaisjohtaja

EUSA Pharma                                                                                OPEN Health