Europa Kommissionen

European Green Deal: Pressemøde med EU-kommissær Frans Timmermans

Europa-Kommissionens ledende næstformand Frans Timmermans inviterer til pressemøde i Klimaministeret i København 1. juli klokken 10.45. Kom og stil dine spørgsmål til kommissæren med det overordnede ansvar for den europæisk grøn pagt (European Green Deal). Tilmelding nødvendig.

Tilmelding: Send en email med navn og medie til lars.svensmark@ec.europa.eu senest 28. juli klokken 23.59. Pressekort påkrævet. Begrænset antal pladser.

Cyklen er et vigtigt redskab for nutidens og fremtidens grønne mobilitet. Derfor er Europa-Kommissionens ledende næstformand Frans Timmermans i Danmark i anledning af at startskuddet til Tour de France lyder i København.

Fredag 1. juli holder han pressemøde klokken 10.45 i Klima-, Energi- og Forsyningsministeret, Holmens Kanal 20, 1060 Copenhagen.

For at få adgang til ministeriet kræver det tilmelding. Send en email med navn og medie til lars.svensmark@ec.europa.eu senest 28. juli klokken 23.59. Husk at medbringe dit pressekort til pressemødet.

Her er nogle af de seneste udviklinger inden for den europæiske grønne pagt:

-          Kommissionen har foreslået at sætte mål for at økosystemer genoprettes og beskyttes samtidig med at brugen af pesticider skal halveres inden 2030.

-          Handelsaftaler med ikke-EU-lande skal leve op til bæredygtighedsprincipper, både når det kommer til miljø og menneskerettigheder

-          Rådet og Europa-Parlamentet nåede i går til enighed om ”Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)” der gør det obligatorisk for børsnoterede virksomheder og store virksomheder at rapportere om bæredygtighed på linje med finansielle forhold.

-          Europa-Parlamentet vedtog deres holdning til FitFor55-pakken, og baner dermed vejen for forhandlingerne om udformningen af lovpakken ,der skal sikre EU’s reduktionsmål på 55 procent inden 2030.

Om Frans Timmermans

Frans Timmermans har siden 2014 været ledende næstformand for Europa-Kommissionen. Siden 2019 har Timmermans siddet i von der Leyen-kommissionen med ansvar for den europæiske grønne pagt og klimaindsatser.

I årene 2014 til 2019 var han ledende næstformand under Jean-Claude Juncker, hvor han også var kommissær for bedre regulering, interinstitutionelle forhold, retsstaten og chartret om grundlæggende rettigheder.

Timmermans var udenrigsminister i Nederlandene fra 2012 til 2014 i det andet Rutte-kabinet og statssekretær for udenrigsanliggender fra 2007 til 2010 i det fjerde Balkenende-kabinet med ansvar for europæiske anliggender.

Information om Europa Kommissionen

Europa Kommissionen
Gothersgade 115

33144140https://ec.europa.eu/denmark/

Repræsentationen er Europa-Kommissionens lokale kontor i Danmark, som ligger i København.

Vores opgave er at:

• Forklare, hvad EU-politikker betyder for dig i Danmark
  • Forsyne de danske myndigheder og berørte parter i Danmark med information om EU
  • Tilbyde presse- og medietjenester i Danmark om nye udviklinger i udarbejdelsen af EU-politikker
  • Være Europa-Kommissionens talerør i Danmark
  • Holde Kommissionen i Bruxelles underrettet om vigtige politiske, økonomiske og sociale hændelser i Danmark

Følg pressemeddelelser fra Europa Kommissionen

Flere pressemeddelelser fra Europa Kommissionen

EU's samhørighedspolitik: Kommissionen vedtager en partnerskabsaftale med Danmark på 808 mio. EUR for 2021-202731.5.2022 12:02:38 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har vedtaget sin partnerskabsaftale med Danmark. Deri fastlægges Danmarks investeringsstrategi for samhørighedspolitikken med 808 mio. EUR for perioden 2021-2027. Fondene vil støtte Danmark i at fremme økonomisk, social og territorial samhørighed med fokus på centrale EU-prioriteter som f.eks. den grønne og den digitale omstilling. Fondene vil også bidrage til en konkurrencedygtig, innovativ og bæredygtig vækst i landet. En cirkulær og eksportorienteret grøn økonomi Danmark vil fremskynde sin grønne omstilling og fokusere på støtte til små og mellemstore virksomheder (SMV'er). 247 mio. EUR under Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) vil hjælpe danske SMV'er med at forbedre deres forsknings- og innovationskapacitet, indføre avancerede teknologier samt støtte deres vækst, konkurrenceevne og internationalisering. EFRU vil fremme den cirkulære økonomi i virksomheder, der fokuserer på at nedbringe affaldsmængden og forbedrer ressourceeffektiviteten. Iværksætterånd og