Visit Norway

Europas første undervandsrestaurant er åbnet ud for den norske sydkyst

På norsk har ordet ’Under’ samme dobbeltbetydning som på dansk: ’under’ og ’vidunder’. Begge begreber kan man uden tøven anvende om Europas første undervandsrestaurant, som åbnede den 20. marts ved Norges barske sydkyst. Den 34 meter lange monolitiske bygning, tegnet af Norges nok kendteste arkitektfirma Snøhetta, er halvvejs nedsunket i havet og hviler direkte på havbunden 5 meter under vandoverfladen. På den måde udgør bygningens betonskal allerede nu et kunstigt rev, der tjener som vokseplads for tang, albueskæl og andre marine snegle.

Foto: © Ivar Kvaal

Når gæsterne har taget plads, har de fra alle borde udsigt gennem en stor panoramarude til livet i vandet omkring Skagerraks klippekyst. Havet viser sig her alt efter vejret og årstiden som roligt og indbydende eller vildt og truende.

Dansk køkkenchef
Unders kulinariske fokus er udelukkende rettet mod kvalitetsprodukter fra det sydnorske hav, hvorfra man ud over fisk og skaldyr også vil tilberede tang og andre vandplanter. Kød og grønsager stammer fra lokale producenter, der har forpligtet sig til bæredygtig fremstilling. Unders køkkenchef er danskeren Nicolai Ellitsgaard, der tidligere har stået i spidsen for den velanskrevne restaurant Måltid i Kristiansand og har en fortid på Henne Kirkeby Kro. Han har til Unders køkken sammensat et internationalt hold på 16 personer med erfaring fra forskellige Michelin-restauranter.

Presskit inkl. den hele pressemeddelelse, billeder og kontaktpersoner her

Foto: © Ivar Kvaal

Information om Visit Norway

Visit Norway
Dampfærgevej 10, 4. sal

Visit Norways fremste opgave er at promovere Norge som ferieland hele året.

Følg pressemeddelelser fra Visit Norway

Flere pressemeddelelser fra Visit Norway