Europas første fuldt integrerede medie- og kommunikationsudbyder

TDC Group og MTG har indgået en aftale, der betyder, at MTG Nordic Entertainment og MTG Studios (tilsammen MTG Nordics) kombineres med TDC Group. Dermed skabes Europas første fuldt integrerede medie- og kommunikationsudbyder.

I dag meddeler TDC Group og MTG, at MTG Nordics går sammen med TDC Group for at skabe den første fuldt integrerede medie- og kommunikationsudbyder i Europa. Dermed samles YouSee, Get, Viasat, TV3, Viaplay og flere andre velkendte medievirksomheder i et selskab med en rækkevidde på mere end 10 mio. husstande i Norden. Transaktionen værdisætter MTG Nordics til 19,55 mia. svenske kroner (ca. 15 mia. kroner).

Aftalen samler TDC Groups stærke portefølje af mobil-, bredbånds- og tv-tjenester med MTG Nordics' stærke indholdsproduktion, rettigheder, tv-transmission og streaming-tjenester.

"œJeg er utrolig glad for, at MTG Nordics bliver forenet med TDC Group. Vores to forretninger supplerer hinanden fantastisk, og sammenlægningen vil give os en endnu stærkere innovationskraft. Vi vil dermed få mulighed for at tilbyde de nordiske forbrugere endnu mere attraktivt indhold samt at skabe den næste generation af underholdningsprodukter. Selskabet vil være det første af sin slags i Europa," siger TDC Groups koncernchef, Pernille Erenbjerg, der bliver koncernchef i den nye samlede virksomhed, mens Anders Jensen fra MTG Nordics bliver ny vice-koncernchef.

Det fremtidige selskab vil investere mere i underholdning end nogen anden i Norden, og virksomheden vil være i stand til at nå alle nordiske husstande via egne stærke regionale distributions- og salgskanaler samt forsat samarbejde med en række vigtige partnere. Samlet vil de to selskaber have næsten 3 mio. tv-kunder på tværs af Sverige, Danmark, Norge og Finland og en samlet rækkevidde på mere end 10 mio. hjem i Norden.

Fremtidens underholdningstjenester vil forbinde Norden med en verden af indhold
Med mere end 1.000 dedikerede it-udviklere er ambitionen at gå forrest i transformationen af den digitale kundeoplevelse.

Selskabet vil have en ambition om at styrke den lokale indholdsprofil og den nordiske indholdsbranche gennem fortsatte investeringer. Samtidig ønsker selskabet at fortsætte samarbejdet med en lang række lokale og internationale partnere for dermed at skabe en åben platform, som muliggør distribution af alt det bedste indhold til den nordiske forbruger.

"œVi vil skabe et nyt og sandt nordisk selskab med intentionen om at investere yderligere i unikt lokalt indhold samt at styrke vores samlede underholdningsprodukter og det nordiske indholdsmarked som helhed. Sammen vil vi forpligte os til at bygge videre på vores stolte tradition om at skabe og fortælle de bedste historier i Norden," siger Anders Jensen, der er Executive Vice President i MTG og Chairman i MTG Nordic Entertainment.

Ifølge aftalen vil MTG modtage 308.880.260TDC-aktier og 3,3 mia. svenske kroner. Dermed vil MTG's aktionærer få en ejerandel på 28 pct. af TDC Group. 100 procent af alle MTG Nordics' aktier vil blive overført til TDC Group.

Gennemførsel af aftalen indebærer, at visse kriterier skal være opfyldt, ligesom aktionærerne i TDC Group og MTG skal godkende aftalen, og parterne skal sikre sig de nødvendige godkendelser fra konkurrencemyndighederne i de relevante lande. Transaktionen forventes gennemført i anden halvdel af 2018.

Senere i dag, kl. 10.15, vil TDC Group og MTG holde et pressemøde i Jenagade 22, 2300 København. Pressemødet kan også følges ved brug af dette link:

Fact sheet

Om TDC Group :

TDC Group har mere end 8.000 ansatte i Danmark og Norge, hvoraf cirka 7.200 er ansat i Danmark

I 2017 havde TDC Group en omsætning på 20,3 mia. kr. og et resultat før afskrivninger (EBITDA) på 8,2 mia. kr.

TDC Group har en omfattende infrastruktur i Danmark, hvor alle danske hjem er dækket af selskabets mobil, bredbånds- eller tv-tjenester. I Norge har TDC Group et omfattende tv- og bredbåndsnetværk via selskabet Get

TDC Group har mere end 3 mio. mobilkunder i Danmark, mens selskabet på tværs af Danmark og Norge har 1,7 mio. tv-kunder og 1,6 mio. bredbåndskunder

I Danmark tilbyder TDC Group tjenester via selskabets privatbrands YouSee, Telmore, Fullrate, Plenti, Dansk Kabel TV og erhvervsbrands TDC Erhverv og NetDesign. I Norge består TDC Group af privatbrandet Get og erhvervsbrandet TDC

TDC Group tilbyder også streaming-tjenesten Blockbuster i Danmark, Norge, Sverige og Finland

Om MTG Nordics :

MTG Nordics, der er en del af MTG, består af de to forretninger MTG Nordic Entertainment og MTG Studios (tilsammen kaldet MTG Nordics).

MTG Nordics har næsten 1.800 medarbejdere i Sverige, Danmark, Norge og Finland

I 2017 havde de to enheder en omsætning på 10,3 mia. kr. og et resultat før afskrivninger (EBITDA) på 1,3 mia. kr. (hhv. SEK 13,6 mia. og 1,8 mia.)

MTG Nordic Entertainment med hovedkvarter i Stockholm er den førende underholdningsudbyder i Norden. Virksomheden har 1.450 ansatte og består af forretninger inden for underholdnings-tv, streaming og distribution i Sverige, Danmark, Norge og Finland

MTG Studios skaber, producerer og distribuerer tv-programmer, reklamer, features, events og brandet digitalt indhold

Om det samlede selskab :

TDC Group vil blive samlet med MTG Nordics

Sammen har de to virksomheder tæt på 10.000 ansatte i Sverige, Danmark, Norge og Finland

Baseret på 2017-resultaterne vil det samlede selskab have en omsætning på 30,6 mia. kr. og et resultat før afskrivninger (EBITDA) på 9,6 mia. kr.

Yderligere oplysninger:

Group Communications, tlf. 70 20 35 10

tdcpresse@tdc.dk

MTG

Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations, tlf. +46 73 699 27 09

press@mtg.com

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger.

TDC Group: Digitale konflikter skader unges sammenhold6.9.2018 07:00pressemeddelelse

Den hårde tone på nettet har stor betydning for de unges trivsel – også i den fysiske verden. Og det kalder på skærpet opmærksomhed, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group, som optakt til Ungdommens Folkemøde d. 6.- 8. september i Valbyparken. Her afholder TDC Group sammen med ENIGMA- Museum for post, tele og kommunikation, Børns Vilkår og Danske Skoleelever debatter og workshop under overskriften ”Fællesskab i en digital verden”.