Europapremiere: Danfoss har automatiseret montage med 3 toarmede cobots

Arbejdsmiljøet har fået et markant løft, samtidig med at de ansatte kan arbejde endnu mere effektivt. Det er gevinsterne i en ny robotcelle, som Danfoss på rekordtid har designet og installeret sammen med automationshuset BILA. Operatørerne samarbejder med tre såkaldte duAro-robotter fra Kawasaki. Danfoss Climate Solutions er først i Europa til at optimere montageopgaver med den nye fleksible robotteknologi.

Sundere jobs og mere effektiv montage af ventiler. Det er den forvandling, Michael Breumsø, Vice President, RAC Supply Chain hos Danfoss, kan glæde sig over at have skabt:

Vi er lykkedes med at eliminere nogle manuelle processer, hvor vi havde ensidige og belastende opgaver for medarbejdernes skuldre og arme. Det er vejen frem: Robotter skal være med til at sikre , at industrimedarbejdere får et sundere arbejdsmiljø - et miljø som vi kan arbejde i, til vi bliver 75 år.

Danfoss Climate Solutions producerer køle- og air-conditioning-komponenter. Indtil august 2020 foregik arbejdsopgaven med montage af ventiler helt manuelt og krævede syv operatører. De stod og trak skruemaskiner ned og op over skulderhøjde igen med meget korte intervaller. I dag udfører de ansatte kun de komplekse dele af processen, som kræver fingerspidsfornemmelse.

Nu klarer tre ansatte opgaven i tæt samarbejde med de tre duAro cobots, mens de øvrige fire ansatte er frigjort til andre opgaver på fabrikken. Dermed tjener automationsinvesteringen på denne arbejdsstation sig hjem på to år.

Medarbejderne har taget imod den nye robotcelle og fremhæver, at robotterne er støjfri og nemme at komme til at betjene. Tidligere har vi været vant til, at nyt maskineri gav brok og bøvl med børnesygdomme, men ikke med denne løsning. Det gjorde måske også en forskel, at vi fik leveret en duAro cobot tidligt i projektet, så vi alle kunne se den, inden vi fik den implementeret i anlægget. Jeg tror, det var med at afmystificere teknologien, konstaterer Michael Breumsø.

Danfoss anvender mange forskellige typer og fabrikater af robotter i sin produktion.

Løsningen med duAro-robotterne fra Kawasaki var specielt god for os, fordi de både er mindre pladskrævende end afskærmede robotløsninger og også hurtigere end andre cobots, fordi de har to arme. Cellen er meget overskuelig, fordi den ikke er kapslet ind med tag, plexiglas, elektroniske sikkerhedsnet eller lydisolering. Det giver et åbent og smidigt workflow og en god cyklustid, fortæller Michael Breumsø.

Sparede 3-6 måneder på fravalg af udbud

Danfoss valgte en banebrydende ny tilgang, da løsning og leverandør skulle vælges. Det bevirkede, at hele projektet kun varede syv-otte måneder fra idé til drift.

Normalt laver vi selv et stort teknisk forarbejde med 70-80 siders teknikskriv til leverandører med krav og detaljerede specifikationer af udstyr for så at køre et udbud. Men i dette tilfælde valgte vi at bede BILA om at udarbejde et forslag fra starten. Det handlede om at sikre, at vi fik den bedst mulige tekniske løsning og ikke bare den løsning, vi gerne ville have. At arbejde så tæt sammen med leverandøren fra starten fjernede faktisk tre-seks måneder af implementeringstiden, og vi sparede selv meget tid på møder og teknisk forarbejde, konstaterer Michael Breumsø, Vice President, RAC Supply Chain hos Danfoss.

Semiautomatiseret er vejen frem

Cellen med de tre cobots blev bestilt efter en grundig analyse, hvor BILA sammen med Danfoss screenede en hel fabrikken for automationspotentialer og kom op med 20 muligheder for procesoptimering. Danfoss valgte at realisere fire af disse, og duAro-løsningen til ventilmontage var iblandt. Løsningen bidrog sammen med andre tiltag til, at Danfoss Climate Solutions i 2020 præsterede en samlet produktivitetsforbedring på +10 procent.

Når mange af de lavthængende frugter er plukket i forhold til automatisering, så er næste step er cobots, samarbejdende robotter, hvor noget af opgaven kan automatiseres og andre dele af den bedst klares manuelt. Det er det, der kan forbedre industriens konkurrenceevnen på et globalt marked, pointerer Peter Suhr, Global Key Account Manager, BILA A/S,der har været med til at identificere automationspotentialerne hos Danfoss.

Danfoss har planer om at genbruge automationskonceptet og samarbejdsmodellen på andre fabrikker i Danfoss-koncernen.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Se hvordan duAro-robotterne og medarbejderne samarbejder hos DanfossVideokanal

Der er mulighed for uddybende interviews med nøglepersonerne hos BILA og Danfoss:
Michael Breumsø, Vice President, RAC Supply Chain hos Danfoss
Peter Suhr, Global Key Account Manager, BILA A/S

Kontakt venligst
Malene Grouleff, presserådgiver for BILA A/S, +45 28915809, malene@grouleff.it
Charlotte Overgaard Clausen, Personal Assistant, BILA Automation
+4528309102, coc@bila.dk

Løsningen med duAro-robotterne fra Kawasaki var specielt god for Danfoss, fordi de både er mindre pladskrævende end afskærmede robotløsninger og også hurtigere end andre cobots, fordi de har to arme. Cellen er meget overskuelig, fordi den ikke er kapslet ind med tag, plexiglas, elektroniske sikkerhedsnet eller lydisolering. Det giver et åbent og smidigt workflow og en god cyklustid.
Implementeringen af cellen med ventilmontage tog syv-otte måneder fra idé til drift.
Danfoss er lykkedes med at eliminere nogle manuelle processer med ensidige og belastende opgaver for medarbejdernes skuldre og arme.
Operatørerne hos Danfoss Climate Solutions er superglade for at stå og arbejde sammen i cellen, fordi robotterne er støjfri og nemme at komme til at betjene.

BILA A/S blev grundlagt i 1988 og har hovedkontor i Danmark i byen Nykøbing Mors og også afdelinger i Svendborg, Sønderborg, Varde, Herning, Randers, Mariager, Aalborg og Vemmelev foruden nu Norge og Sverige. Virksomheden har omkring +400 medarbejdere og leverer automationsløsninger til produktionsoptimering typisk ved hjælp af industrirobotter. Virksomheden leverer til store dele af verden og har leveret mere end 2000 automatiseringsløsninger til det europæiske og amerikanske marked indenfor forskellige industrier.

Danish robot palletising solution is top choice with Swedish gelatine manufacturer2.3.2021 06:03:00 CET | Press release

GELITA in Sweden is pleased to have chosen Danish automation from DAN Palletiser to ensure efficient and accurate palletising thousand tonnes of gelatine annually in small and large bags. The implementation was completed in 3-4 months and the pallet loading solution has since run impeccably. The investment has increased GELITA’s production capacity and optimised delivery time as the machine can load multiple pallets in less time.

Dansk palletering är favorit hos svensk gelatintillverkare2.3.2021 06:03:00 CET | Aktuelt

GELITA i Sverige är nöjda med att ha valt dansk automation från DAN Palletiser för att säkerställa effektiv och precis palletering av flera tusen ton gelatin årligen, fördelat på små och stora säckar. Implementeringen avklarades på 3–4 månader och pallastarlösningen har sedan dess fungerat smidigt. Investeringen har ökat GELITAs produktionskapacitet och optimerat leveranstiden eftersom maskinen kan lasta fler pallar på kortare tid.