Europamester glæder sig til VM i Danmark

Anna Emilie Møller er nykåret U23 europamester i cross, og hun ser frem til at stå på startstregen ved VM i Århus.

Anna Emilie Møller vandt U23 EM i cross i starten af december. (Foto: Dansk Atletik Forbund)

Anna Emilie Møller er Danmarks suverænt største løbetalent, hvilket hun viste ved EM i cross i starten af december, hvor hun blev U23 europamester. Danmarks blot anden individuelle guldmedalje ved EM i cross. Cross er specielt, da det samler alle løbere på tværs af discipliner, og man siger, at vinderen af VM i cross er verdens bedste løber på tværs af distancer.

Netop VM i cross afholdes den 30. marts i Århus, hvor Anna Emilie Møller selvfølgelig også stiller til start.

"Det bliver helt sikkert et af højdepunkterne for mig rent løbemæssigt i 2019. Jeg er vild med at løbe cross, som er varierende og hårdt, men hvor tiden ikke er så vigtig, og et VM på hjemmebane er kæmpestort," siger Anna Emilie Møller, som i Århus skal kæmpe mod de allerbedste løbere i verden, da der ikke er en U23 klasse.

Drømmen er en god placering

Anna Emilie Møller er som én af syv danske individuelle løbere forhåndsudtaget til VM i cross, hvor hun er det bedste danske bud på en flot placering. En medalje bliver det dog næppe til, men mindre kan også gøre det.

"Jeg vil selvfølgelig gerne lave en rigtig flot placering, men jeg ved også godt, at det er en lang række af verdens bedste løbere, som jeg skal konkurrere med. Hvilken placering jeg præcis vil være tilfreds med er endnu lidt svært at sige, da det også kommer an på, hvordan træningen forløber de kommende måneder," siger Anna Emilie Møller, som senest ved Ângalmark Nytårsløbet i København viste, at formen ikke fejler noget, da hun i suveræn stil vandt de 10 kilometer i tiden 33.50 minutter i et løb, hun ikke havde prioriteret, og derfor heller ikke havde trænet specifikt imod.

VM for alle

Anna Emilie Møller bliver langt fra den eneste dansker, som skal løbe på VM ruten i Århus den 30. marts. Som noget helt nyt ved VM i cross, så har de danske arrangører nemlig åbnet op for, at alle kan løbe med, præcis som man så ved VM i halvmaraton i 2014 i København.

”For de rigtigt hurtige er det rent faktisk muligt at tilmelde sig de officielle VM-distancer. Det kræver dog en 10 km tid i 2018/2019 på 33.00 minutter for mænd hhv. 37.00 minutter for kvinder. For andre mere dødelige løbere er der masser af valgmuligheder, idet VM byder på distancer fra 2-12 km, herunder en stafet," siger Jakob Larsen, direktør i Dansk Atletik Forbund.

Hvis man blot vil snuse til VM-stemningen uden at tage livtag med de helt lange distancer, er der mulighed for at deltage på en 2 km distance – lig med en runde på VM-ruten. Her kan man også slå sig sammen i familien eller med vennerne og stille op i 4x2 km stafet klassen.

Slutteligt er der den udvidede VM-rute, som byder på en blanding af VM Cross og trail i den nærliggende Marselis Skov. Med tre loops kan man som løber på selve dagen vælge, om man vil løbe 4 km, 8 km eller 12 km.

Læs mere om VM i cross her

Records fall at Copenhagen Marathon (Short version)19.5.2019 12:34:40 CESTPressemeddelelse

A line of records were all broken at Sunday´s Telenor Copenhagen Marathon. Not only did Jackson Kibet Limo smash the course record in the Danish capital with a winning time of 2:09,54 hours; the 30-year-old Kenyan also produced the fastest time ever on Danish soil, lowering the previous best set in Odense back in 2012 with nearly two minutes. In the women´s race, Ethiopia took the first three spots. The winner, Etalemahu Habtewold, covered the classic 42,195 km in a personal best of 2:29,29, thereby improving the course record from 2010. As with the men, this is also a new all-comer´s record. With 13.280 participants, the 40th anniversary edition of the race could as well register another record as the biggest marathon race in Denmark ever. 40th Telenor Copenhagen Marathon (IAAF Bronze Label) – 19th May Men 1. Jackson Kibet Limo, Kenya 2.09,54 – Course Record 2. Victor Kiplimo, Kenya 2:11,04 3. Gebre Roba Yadete Ethiopia 2:11,58 Women 1. Etalemahu Zeleke Habtewold, Ethiopia 2:29,29 – C