Europabevægelsen

Europabevægelsen vælger københavnsk borgmester som landsformand dagen før 50-året for afstemning om EF

Europabevægelsen har på landsmøde den 1. oktober valgt Jens-Kristian Lütken som formand. Jens-Kristian har ind til valget været næstformand i foreningen.

Den 1. oktober, 50 år efter Danmark trådte ind i EF er Jens-Kristian Lütken valgt som ny formand for Europabevægelsen. Som venstreborgmester for integration og beskæftigelsen i Københavns Kommune er det en stærk kommunalpolitisk profil, der nu træder til som formand.

Europabevægelsen skulle finde ny formands efter Stine Bosse, der har siddet på posten siden 2015.

”Jeg er meget stolt over at skulle stå i spidsen for Europabevægelsen, og den tillid landsmødet har vist mig. Europa står i en skelsættende periode, og der er brug for sammenhold. Der er onde kræfter, der ønsker at splitte os. Europabevægelsens opgave er at bidrage til, at vi kommer til at stå stærkere i Europa. De sidste 50 år, hvor Danmark har været med i EF og EU har betydet alt for den måde vi lever på med velstand og fred. Det er værd at kæmpe videre for.

Jeg vil samtidig sig en stor tak til Stine for hendes stor og vigtige arbejde for den europæiske sag”, udtaler Jens-Kristian Lütken.

To nye næstformænd

Ud for en ny mand på formandsposten er der også udskiftning på næstformandsposterne. De to nye næstformænd er Europapolitisk direktør i Finans Danmark, Sinne Conan og næstformand for FH, Bente Sorgenfrey

Behovet for to nye næstformænd sker efter, at Mads Samsing valgte ikke at genopstille samt valget af tidligere næstformand Jens-Kristian som formand.

”Jeg er glad for at blive næstformand i bevægelsen. Det er et supergodt formandskab og der er brug for en stærk indsats i lyset af de mange kriser Europa står i. Den er jeg parat til at yde” udtaler Sinne Conan

”Den europæiske dagsorden har altid ligget mit hjerte meget nært, og i mit arbejde i fagbevægelsen har det europæiske arbejde fyldt meget. Jeg ser frem til at fortsætte dette arbejde som næstformand i Europabevægelsen”’ udtaler Bente Sorgenfrey

Information om Europabevægelsen

Europabevægelsen
Rosenørns Allé 35, 1. th.
1970 Frederiksberg C

+45 33 141 141https://europabevaegelsen.dk

Fælles udfordringer kræver fælles løsninger. Europabevægelsen ønsker et tæt europæisk samarbejde.

Følg pressemeddelelser fra Europabevægelsen

Flere pressemeddelelser fra Europabevægelsen