Europabevægelsen opfordrer EU til at lægge pres på FIFA

Jens-Kristian Lütken, formand for Europabevægelsen, mener, at EU bør arbejde for, at fodboldspilleres ytringsfrihed respekteres under VM i Qatar.

Efter det nylig kom frem, at DBU har fået nej af FIFA til at skrive ”human rights for all” på trøjerne under VM udtaler Europabevægelsens formand, Jens-Kristian Lütken følgende:

• EU bør lægge pres på Fifa for at sikre at ytringsfriheden bliver respekteret – også i forbindelse med store sportsbegivenheder. Det er en global værdikamp, hvor EU kan og bør spille en rolle. EU har musklerne til at kunne presse det internationale fodboldforbund til ikke at ligge under for hensyntagen til et mellemøstligt diktatur
  • VM i Qatar bringer et grumt diktatur i fokus i en måned, og vil være hele verdens mediemæssige omdrejningspunkt imens slutrunden står på. Derfor skal det hele ikke gå upåagtet hen at tusindvis af arbejdere har mistet livet under tilblivelsen af VM-faciliteterne og at Qatar har et tvivlsomt forhold til demokrati og menneskerettigheder. Her må EU bruge sin stemme og ikke blot se passivt til alt imens det internationale fodboldforbund bukker og skraber for et regime som aldrig burde have fået slutrunden.