Europabevægelsen fordømmer russisk aggression i Østukraine

Den russiske præsidents beslutning om at sende tropper til Donbass-regionen i Ukraine møder fordømmelse fra Europabevægelsens formand Stine Bosse samt næstformand Jens-Kristian Lütken, der netop har besøgt Ukraine denne weekend.
Foto fra Euromaidan-demonstrationerne i Kiev.

Formand for Europabevægelsen Stine Bosse betoner, at vi står i et afgørende tidspunkt i den europæiske historie, der kræver hurtig handling.

- Det, der er på spil, er princippet om, at et enkelt land og folk frit kan vælge egen skæbne til. Europa har i høj grad udviklet sig i en positiv retning, fordi de lande i vores nærhed, der ønsker at tilslutte sig vores grundværdier – frihedsrettigheder og demokrati – har friheden til det, siger Stine Bosse.

Ukrainerne sætter deres lid til europæerne

Næstformand i Europabevægelsen, Jens-Kristian Lütken, har i den netop forløbne weekend besøgt det vestlige Ukraine. To uger tilbage var han i Donetsk regionen i det østlige Ukraine, ligesom han besøgte regionen i 2014 og 15. Han understreger vigtigheden af, at EU lytter til Ukraines kald om støtte.

- Putins handling er et skridt, som har til formål at destabilisere Ukraine og ødelægge muligheden for, at Ukraine kan blive et velfungerende demokrati. Personligt har jeg oplevet både i det østlige og vestlige Ukraine, at ukrainerne sætter deres lid til, at deres fremtid er i Europa, og at europæerne vil fortsætte presset på Putin. Det skal vi leve op til, siger Jens-Kristian Lütken.

Sanktioner har førsteprioritet

EU-Kommissionsformand Ursula von der Leyen og præsident for Det Europæiske Råd Charles Michel har allerede annonceret i en pressemeddelelse mandag, at en sanktionspakke er på vej. Det møder opbakning fra Europabevægelsens formandskab.

- Vi skal være årvågne. Vi skal reagere hurtigt. Den absolutte førsteprioritet lige nu, er, at vi nu samlet melder et niveau ud af sanktioner, der står mål med alvorsgraden, siger Stine Bosse.

- Presse- og kommunikationsansvarlig Emil Sloth Andersen: 2251 6757
- Europabevægelsens næstformand Jens-Kristian Lütken: 6162 5232

Foto fra Euromaidan-demonstrationerne i Kiev.