Europa løber tør for kvalificeret arbejdskraft

En analyse fra Dansk Metal viser, at det efterhånden er svært at finde kvalificeret arbejdskraft uden for Danmarks grænser. Løsningen er et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært.

Flere lande med Tyskland i spidsen har historisk lav ledighed, alt imens den europæiske arbejdsstyrke forventes at falde med 15 millioner personer frem mod 2030.Det øger risikoen for mangel på arbejdskraft i de danske industrivirksomheder, vurderer Dansk Metal.

”Op til finanskrisen opstod der flaskehalse på det danske arbejdsmarked, og det førte til, at arbejdskraft fra andre – særligt østeuropæiske – lande blev hentet til Danmark. I dag er der igen tegn på begyndende flaskehalse i byggeriet og industrien. Skærpes presset på det danske arbejdsmarked yderligere, får danske virksomheder imidlertid svært ved at skaffe arbejdskraft fra udlandet, fordi situationen er den samme andre steder i Europa”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I Tyskland, Spanien og Polen forventer man, at antallet af personer i den arbejdsdygtige alder falder med henholdsvis 5,2 mio., 2,5 mio. og 3,0 mio. personer frem mod 2030. Sammenligner man ledigheden ud fra sammenlignelige tal fra Eurostat, er den i Danmark 6,4 procent, hvilket er lavere end det europæiske gennemsnit på 8,2 procent. I Tyskland er ledigheden helt nede på 4,1 procent, hvilket er historisk lavt og et tegn på, at det tyske arbejdsmarked er under pres.

”For at undgå et massivt kompetence-mismatch på det danske arbejdsmarked, er det afgørende at flere ufaglærte får efteruddannelse – særligt når den demografiske udvikling tages i betragtning. Og det er stadig uhyre vigtigt, at vi her i Danmark gør os fuldstændig klart, at vi i høj grad selv har ansvaret for at uddanne fremtidens arbejdskraft. Det har vi forsømt længe”, siger Thomas Søby.

Ifølge en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) kommer den danske jern- og metalindustri til at mangle op mod 30.000 faglærte i 2025. En mangel der ifølge AE hvert år koster Danmark 26 milliarder på BNP.

”Vi oplever, at virksomhederne har travlt med at følge med ordretilgangen. Det er positivt, at der er godt gang i industriproduktionen i Danmark, men det må ikke gå ud over virksomhedernes fokus på efteruddannelse. Kun fire ud af ti af tillidsrepræsentanter i Dansk Metal oplever, at den virksomhed, de arbejder på, har fokus på efteruddannelse. Det er en ret markant nedgang i forhold til tidligere. Det er altså helt skævt, at vi ikke har fokus på den arbejdskraft, der skal løfte eksportindustrien”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Ser man på uddannelsesbaggrunden for den ledige befolkning i Europa, er det ikke overraskende personer med grundskolen som højest fuldførte uddannelse, der trækker ledigheden op. De ufaglærte i Europa blev særligt hårdt ramt af finanskisen, hvor ledigheden næsten blev fordoblet fra 10,6 pct. i 2007 til 19,2 i 2013.

Se hele analysen fra Dansk Metal her

Yderligere kommentarer: