Eurooppalaisten näkemykset muodista ja eettisyydestä

Joka neljäs eurooppalainen on vähentänyt vaatteiden ostoaan eettisistä syistä, ja enemmistön mielestä vaatevalmistajat tulisi velvoittaa ottamaan eettiset tekijät huomioon tuotannossaan, kertoo uusi YouGov-tutkimus.

YouGov on tarkastellut eurooppalaisten asenteita muotia ja eettisyyttä kohtaan. Tutkimus osoittaa, että kiinnostus eettistä ja kestävästi tuotettua muotia kohtaan on kasvanut. Hinta on silti edelleen tärkein kriteeri eurooppalaisten ostaessa vaatteita.

Pikamuotia vai käytettyä?

Puolet eurooppalaisista (52 %) vastaa kyselyssä ostavansa vaatteensa pikamuotiketjuista, kuten H&M, Zara ja Mango. Suomi on tässä suhteessa matalalla sijalla 38 %:lla, kun taas Espanja pitää listan kärkeä lukemalla 68 %.

Mitä tulee kestävämpiin tapoihin tehdä ostoksia, suomalaiset ostavat ilomielin vaatteensa kirpputoreilta. Siinä missä joka neljäs suomalainen ostaa vaatteensa mieluiten käytettynä, eurooppalaisista keskimäärin 15 % tekee samoin.

Hintatietoiset eurooppalaiset

Hinta on eurooppalaisille selvästi tärkein tekijä vaatteita ostettaessa. Tämä on kriteerinä kolmelle neljäsosalle eurooppalaisista (76 %). Toisiksi tärkeintä on se, miten vaate sopii ylle (66 %), kun taas ympäristövaikutukset ovat peruste huomattavasti harvemmille (10 %).

27 %:lle eurooppalaisista tuotteen käyttöiällä on merkitystä vaatteita ostettaessa. Erityisen tärkeää se on suomalaisille (45 %), mutta käyttöikä on kriteerinä 20–23 %:lle muistakin pohjoismaalaisista.

Eettiset pohdinnat

Eurooppalaiset ovat pitkälti yksimielisiä siitä, että vaatetuotannon eettisyyttä on syytä valvoa. Neljä viidestä (83 %) on sitä mieltä, että vaatevalmistajat tulisi velvoittaa lailla huomioimaan tuotannossaan eettiset tekijät, kuten työolosuhteet ja eläinten hyvinvointi.

23 % eurooppalaisista ilmoittaa vähentäneensä vaatteiden ostamista eettisistä syistä. Suomessa 25 % on vähentänyt vaatteiden ostamista eettisin perustein.

63 % suomalaisista antaa tarpeettomaksi jääneet vaatteensa hyväntekeväisyyteen, ja 31 % lahjoittaa ne läheisilleen, luvun jäädessä hieman alle Etelä-Euroopan keskiarvon (46 % Espanjassa ja 43 % Italiassa). Suomalaiset heittävät kuitenkin myös pois ennätyksellisen määrän vaatteita (26 % verrattuna eurooppalaiseen 15 %:n tasoon)

Mikä meitä hillitsee?

On useita syitä, jotka estävät eurooppalaisia ostamasta eettisempiä ja ympäristöystävällisempiä vaatteita. Useimpien mielestä ne ovat liian kalliita (35 %) ja kolmanneksen mielestä on vaikeaa tietää, mitkä ympäristöystävällisyyden osa-alueet toteutuvat (31 %). Varsinkin suomalaisten mielestä vaatteet ovat liian kalliita (39 %), kun taas ruotsalaisten mielestä ympäristöystävällisiä merkkejä on vaikea erottaa muista.

Tutkimuksesta

Tutkimus perustuu edustavasti valittujen yli 18-vuotiaiden YouGov-paneelin jäsenten haastatteluihin 23-10-2019 – 6-11-2019. Vastaajista 2047 oli Saksasta, 1021 Espanjasta, 1010 Italiasta, 1023 Ranskasta, 1054 Tanskasta, 1030 Ruotsista, 1024 Suomesta ja 1018 Norjasta.

Klikkaamalla tästä voit ladata PDF-tiedoston, joka sisältää kaikki tutkimuksen kaaviot

Lataa kaikki tulokset

Lataa

YouGovilla on 35 toimipaikkaa 22 maassa ja paneelin jäseniä 43 maassa. YouGovin markkinatutkimusverkosto on yksi maailman kymmenestä suurimmasta kansainvälisestä verkostosta.