EurEau kongres 2016 i København

Forud for COP 22 mødes den europæiske vandsektor i næste uge i København for at diskutere, hvordan Europas drikkevands- og spildevandssystemer skal kunne håndtere verdens ændrede klimatiske forhold.

Den 19. og 20. september 2016 mødes den europæiske vandforening (EurEau) i København til sin årlige kongres. På kongressen diskuterer eksperterne, hvordan drikkevands- og spildevandssystemerne i Europa i fremtiden skal drives under hensynstagen til klimaændringerne.

Præsident i EurEau forudser, at teknologiudvikling vil få en central betydning i fremtidens løsninger.

- Vandselskaber skal sikre, at vi som kunder fortsat får leveret rent drikkevand, og at vi er sikret høje sundheds- og miljømæssige standarder gennem sikker spildevandshåndtering. Uforudsigelige vejrforhold med tørke og oversvømmelser betyder, at vi skal udnytte nye teknologier, og vi skal investere i innovation med dette mål for øje.

Vandselskaberne i Europa skal blive mere robuste, mener EurEau, og finde løsninger på såvel vandmangel som stigende regnmængder og oversvømmelser.

- De løsninger, vi vælger i dag, vil få betydning mange år frem, fastslår Bruno Tisserand.

Som del af kongressen tager EurEau forskud på klimakonferencen COP 22 i Marrakech, Marokko. Her vil landene arbejde på at fastlægge en strategi, der skal realisere de mål, verdens lande forpligtede sig til i Paris ved COP 21. Vand forventes at spille en central rolle.

En stigning af den globale gennemsnitstemperatur vil komme til at påvirke befolkninger over hele verden, både hvad angår tilgængelighed af vandressourcer og kvaliteten af disse.

Kongressens hovedtaler er Dr. Hans Bruyninckx, administrerende direktør i Europæiske Miljøagentur og ekspert i international og europæisk miljøpolitik. Forsyningsdirektør i HOFOR Ole Adler og Chief Resilience Officerog Jonas Koustrup fra Vejle Kommune er det danske islæt på klimakonferencen, der er arrangeret af DANVA på vegne af EurEau.

Om EurEau
EurEau giver stemme til Europas vandsektor. Foreningen repræsenterer offentligt ejede såvel som private vandselskaber. Medlemmerne er nationale vandforeninger fra 29 europæiske lande. EurEau samler vandeksperter for at diskutere kvalitet, ressourceeffektivitet og adgang til vand for Europas borgere og forretninger.
Med ca. 500.000 ansatte bidrager vandsektoren mærkbart til Europas økonomi.