EUD-elever skal klædes bedre på til at indgå i det digitaliserede samfund
Den stigende digitalisering af samfundet stiller krav til borgerne; det kræver kompetencer at deltage i debatter på internettet, navigere i nyhedsstrømme samt forholde sig til fake news og til digitale teknologiers plads i samfundet. Digitaliseringen stiller også krav til de faglærtes kompetencer. Inden for adskillige erhvervsområder er automatisering af opgaver, som faglærte ellers plejede at udføre, med til at ændre de faglærtes arbejdsopgaver. Digitale kompetencer er en del af jobbeskrivelsen, og de faglærte skal som følge heraf kunne forstå og bruge forskellige teknologier
Mens der både i grundskolen og på de gymnasiale uddannelser er taget en række initiativer i forhold til at styrke elevernes almene digitale kompetencer, så har erhvervsuddannelserne haft mere fokus på digitale kompetencer, der knytter sig til specifikke erhverv. Dermed er der risiko for, at eleverne på erhvervsuddannelserne ikke i tilstrækkelig grad rustes til den digitale fremtid.
Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har gennem workshops med et bredt udvalg af aktører og interessenter fra erhvervsuddannelsessektoren kortlagt syv kompetenceområder, der er relevante for eleverne på erhvervsuddannelserne.
Syv kompetenceområder
”Uddannelsessystemet skal være med til at sikre, at alle borgere får de almene digitale kompetencer, som livet i et digitaliseret samfund kræver, og lige nu tyder meget på, at de erhvervsuddannede ikke bliver klædt lige så godt på som de unge, der har taget en gymnasial uddannelse”, fortæller Anne Katrine Kamstrup, der er projektleder på behovsanalysen.
Derfor udgiver EVA nu en såkaldt behovsanalysen, der på baggrund af workshops og debatter med relevante aktører, peger på 7 områder, hvor erhvervsskoleeleverne har brug for at få styrket deres almene digitale kompetencer.
De syv kompetenceområder er: 1) Forståelse af og refleksion over digitale teknologiers logikker, 2) sikker digital færden, 3) informationskompetencer, 4) læring med digitale teknologier, 5) udvikling af digitale løsninger og digital produktion, 6) digitale arbejdsgange og 7) digital dømmekraft og kommunikation.
De almene kompetencer har trange kår på erhvervsuddannelserne
Undersøgelsens anden del sigter mod, hvordan disse kompetencer kan implementeres på erhvervsuddannelserne. Strukturen på erhvervsuddannelserne gør dette til en kompleks opgave. I analysen har EVA bl.a. kigget til de andre nordiske lande for inspiration, og er kommet frem til fire muligheder for implementering.
De almene digitale kompetencer kan blive en del af grundforløb 1; almene digitale kompetencer kan blive en del af undervisningen i et eller flere eksisterende fag; almene digitale kompetencer kan blive et nyt fag eller almene digitale kompetencer kan blive et fokus under oplæringen i en praktikvirksomhed. Alle modeller har fordele og ulemper.
”Det almene har trange kår på erhvervsuddannelserne” fortæller Anne Katrine Kamstrup. ”Det gælder ikke kun de almene digitale kompetencer, men almene kompetencer i det hele taget. Det skyldes langt hen ad vejen, at uddannelserne er tæt knyttet til det arbejdsmarked, de retter sig mod. Men skal erhvervsuddannelserne være en ungdomsuddannelse, der ikke kun forbereder de unge til arbejdsmarkedet, men også klæder dem på til at begå sig i samfundet mere bredt set, er der brug for at have fokus på de almene kompetencer”.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35 25 47 38kad@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum