EUD-elever skal klædes bedre på til at indgå i det digitaliserede samfund
Den stigende digitalisering af samfundet stiller krav til borgerne; det kræver kompetencer at deltage i debatter på internettet, navigere i nyhedsstrømme samt forholde sig til fake news og til digitale teknologiers plads i samfundet. Digitaliseringen stiller også krav til de faglærtes kompetencer. Inden for adskillige erhvervsområder er automatisering af opgaver, som faglærte ellers plejede at udføre, med til at ændre de faglærtes arbejdsopgaver. Digitale kompetencer er en del af jobbeskrivelsen, og de faglærte skal som følge heraf kunne forstå og bruge forskellige teknologier
Mens der både i grundskolen og på de gymnasiale uddannelser er taget en række initiativer i forhold til at styrke elevernes almene digitale kompetencer, så har erhvervsuddannelserne haft mere fokus på digitale kompetencer, der knytter sig til specifikke erhverv. Dermed er der risiko for, at eleverne på erhvervsuddannelserne ikke i tilstrækkelig grad rustes til den digitale fremtid.
Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har gennem workshops med et bredt udvalg af aktører og interessenter fra erhvervsuddannelsessektoren kortlagt syv kompetenceområder, der er relevante for eleverne på erhvervsuddannelserne.
Syv kompetenceområder
”Uddannelsessystemet skal være med til at sikre, at alle borgere får de almene digitale kompetencer, som livet i et digitaliseret samfund kræver, og lige nu tyder meget på, at de erhvervsuddannede ikke bliver klædt lige så godt på som de unge, der har taget en gymnasial uddannelse”, fortæller Anne Katrine Kamstrup, der er projektleder på behovsanalysen.
Derfor udgiver EVA nu en såkaldt behovsanalysen, der på baggrund af workshops og debatter med relevante aktører, peger på 7 områder, hvor erhvervsskoleeleverne har brug for at få styrket deres almene digitale kompetencer.
De syv kompetenceområder er: 1) Forståelse af og refleksion over digitale teknologiers logikker, 2) sikker digital færden, 3) informationskompetencer, 4) læring med digitale teknologier, 5) udvikling af digitale løsninger og digital produktion, 6) digitale arbejdsgange og 7) digital dømmekraft og kommunikation.
De almene kompetencer har trange kår på erhvervsuddannelserne
Undersøgelsens anden del sigter mod, hvordan disse kompetencer kan implementeres på erhvervsuddannelserne. Strukturen på erhvervsuddannelserne gør dette til en kompleks opgave. I analysen har EVA bl.a. kigget til de andre nordiske lande for inspiration, og er kommet frem til fire muligheder for implementering.
De almene digitale kompetencer kan blive en del af grundforløb 1; almene digitale kompetencer kan blive en del af undervisningen i et eller flere eksisterende fag; almene digitale kompetencer kan blive et nyt fag eller almene digitale kompetencer kan blive et fokus under oplæringen i en praktikvirksomhed. Alle modeller har fordele og ulemper.
”Det almene har trange kår på erhvervsuddannelserne” fortæller Anne Katrine Kamstrup. ”Det gælder ikke kun de almene digitale kompetencer, men almene kompetencer i det hele taget. Det skyldes langt hen ad vejen, at uddannelserne er tæt knyttet til det arbejdsmarked, de retter sig mod. Men skal erhvervsuddannelserne være en ungdomsuddannelse, der ikke kun forbereder de unge til arbejdsmarkedet, men også klæder dem på til at begå sig i samfundet mere bredt set, er der brug for at have fokus på de almene kompetencer”.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35 25 47 38kad@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum